Home >> ArtPedia >> Details
Main data
Natalya Goncharova ((1881 – 1962))


Natalya Goncharova

Наталия Сергеевна Гончарова (на руски: Наталья Сергеевна Гончарова) е руска авангардна художничка, дизайнер, писател и илюстратор.


Наталия Гончарова произхожда от аристократичния дворянски род Гончарови, потомци на Калужския търговец Атанасий Абрамович — основател на Завода за платна. Ражда се в семейството на московския архитект Сергей Михайлович Гончаров (1862-1935) и съпругата му Екатерина Илинична (по баща Беляева). Дядо й е волоколамският началник и колежски секретар Михаил Сергеевич Гончаров (1837-1867) - племенник на Наталия Николаевна Гончарова-Пушкина-Ланская. Бабата на Наталия Сергеевна Гончарова, Олга Львовна Чебишева (1836-1908) е сестра на известния математик Чебишев(Чебышев, Пафнутий Львович).


Гончарова, заедно със съпруга си Михаил Ларионов, развива районизма (лъчизма) - абстрактен кубизъм - направление в руското авангардно изкуство, основано върху смесването на спектри и абстрактни цветоусещания. През 1912 година заедно с групата „Синият ездач” поставят в Мюнхен изложбата на руската художническа група „Опашката на магарето” («Ослиный хвост»). Тя е замислена като умишлено скъсване с влиянието на европейското изкуство и създаване на независима руска школа на модерното изкуство.


Въпреки това, влиянието на руския футуризъм силно се забелязва в по-късните рисунки на Гончарова. Първоначално тя се занимавала с иконопис и етнически руски фолклорен примитивизъм, Гончарова става известна в Русия с футуристичната си творба ‘’Колоездачът”. Като лидери на московския футуризъм Гончарова и съпругът й организират заинтригуващи вечерни лекции в същия дух както италианските им колеги. Гончарова се занимава и с графичен дизайн – с написване и илюстриране на книга във футуристичен стил.


Гончарова е член на авангардистката група „Синият ездач” от основаването й през 1911 г. През 1915 г. тя започва да проектира балетни костюми и комплекти в Женева. През 1915 г. тя започва работа по редица проекти- шестокрил серафим, ангел, Свети Андрей, Свети Марк, Рождество и други — за балет на име „Литургия”, поръчан от Сергей Дягилев, който не се реализира. Гончарова се премества в Париж през 1921 г., където проектира костюми за пътуващата трупа „Руски балет” (Ballets Russes) на руския импресарио Дягилев. Тя също участва в изложби в ‘’Салон Д'Отом’’ през 1921 г. и участва редовно в ‘’Салон Дьо Тюйлери’’ и ‘’Салон Дез Индепендон.’’


Между 1922 и 1926г. Гончарова създава дизайни за бутика Мезон Мирбор’’на Мари Кутоли, намиращ се на Рю Венсан (Rue Vincent) в Париж. Нейните богато бродирани и апликирани дизайни за рокли са силно повлияни от руското народно изкуство, византийската мозайка и работата й за трупата „Руски балет”. Приема френско гражданство през 1939 година. Умира в Париж през 1962 г.
 

[Edit]

Personal area
Enter
Register now!
Sign up in the largest Bulgarian site for art and you can view works for sale, detailed information about authors and auctions. You can publish your works for sale and auctions, to add information for authors.
Register now!
Bulletin
Subscribe for the newsletter of ArtPrice.bg in order to receive up to date information directly in your email!