Най-големият изложбен проект за 2011 г. на Третяковската галерия представя творчеството на един от най-значимите руски художници, работили през втората половина на XIX в. - Николай Ге. Експозицията носи наименованието „Какво е истина?” и включва повече от 200 произведения.
Съвременниците на художника възприемали живописта му като небрежна, а неочакваността и смелостта на композиционните решения били приемани като грешка. Николай Ге не приемал естетическите норми на ХIХ в. и е един от първите художници, които се осмеляват да ги нарушат. Критиците упреквали Ге и за това, че много от произведенията му изглеждали като незавършени, макар че художникът смятал обратното.
В този контекст, една от целите на изложбата е да премахне този негативен оттенък, като бъде осъзнато новаторството на неговия художествен почерк, изпреварил времето си. Николай Ге продължава романтичната традиция, характерна за ХIХ в., но според изследователите в творчеството му се усеща и пробивът на една нова естетика - естетиката на експресионизма.
Изложбата „Какво е истина?” е предшествана от огромна изследователска работа, която довела до сериозни научни открития. Например, под живописния слой на „Какво е истина? Христос и Пилат” (1890) била открита друга композиция - „Милосърдие” (1879), позната само от фотографии и бележки на съвременници. А проблемите с реставрацията на две други голямоформатни произведения - „Предвестници на възкресението” (1867) и „Съдът на синедриона. Кой е виновен за смъртта?” (1892), които дълго време се намирали във фондовете на галерията, довели до разработката на уникална методика, чрез която изображенията били възстановени.
Несъмнен интерес за посетителите на изложбата ще представлява и пълната колекция от 55-те рисунки на художника, откупени от частна сбирка в Женева. Според експертите, художествената стойност на тези графични творби, показващи майсторството на Ге като рисувач, е огромна.
Художникът с френски корени (дядо му пристига в Русия в края на XVIII в.), е роден във Воронеж, учи в гимназия и във физико-математическия факултет на Киевския университет. Той следва в Художествената академия в Петербург, след което продължава своето образование в Италия. Заедно с Иван Крамской, Григорий Мясоедов и Василий Перов участва в създаването на Дружеството на передвижниците (Товарищество передвижных художественных выставок). Увлича се от руска история. Картината му „Петър I разпитва царевич Алексей Петрович в Петерхоф” (1871) постига огромен успех, но той е недоволен от онова, което постига в творчеството си и е разочарован от своето обкръжение. Така Ге се оттегля в Ивановския чифлик в Черниговска губерния, където изоставя рисуването и се заема със селско стопанство. Вдъхновен е от личността и учението на Лев Толстой. След този етап той отново се връща към живописта с картините си от „Страстният цикъл”. Николай Ге става кумир на много млади художници и създава своя школа от ученици и последователи.
Структурата на изложбата „Какво е истина?” следва обратите в биографията на Николай Ге. Тя е съставена от шест цикъла: „Художествената академия. Началото” (1850-1857), „Италия” (1857-1870), „Петербург. Сред передвижниците” (1870-1875), „Чифликът (Хотор). Украйна” (1876-1894), „Ге и Толстой” (1882-1894), „Страстният цикъл” (1884-1894).
За последен път Третяковската галерия е показвала изложба на Николай Ге през 1970-1971. Сегашната експозиция се вглежда в богатото му наследство по нов начин. Своеобразното ядро на изложбата са произведения от колекцията на ГТГ - около 130 творби, Руския музей - 40, от Киевския музея и т.н. По случай 180-годишнината от рождението на художника е издаден и обширен каталог, който представя 350 негови произведения, сред които има и непубликувани досега образци, намиращи се в частни колекции.
Изложбата „Какво е истина?” ще продължи до 5 февруари 2012 г.
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Кристис пуска на търг Маймуната балон (Синя) на Джеф Куунс
Добавете коментар