На съвместния търг на Кери Тейлър и парижката аукционна къща Maurice през 2022 г. се появи интересен лот - туника, украсена с бродерия от модна къща Kitmir, създадена във Франция през 20-те години на миналия век от великата княгиня Мария Павловна. Преди век Kitmir работи в тясно сътрудничество с Chanel, британското списание Vogue пише за туниките a la Russe, изработени от неговите майсторки. Дълго време се смяташе, че никоя от тези туники не може да оцелее в бурния 20-ти век. И сега, 100 години по-късно, една беше намерена във френско шато и извадена на бял свят, където отново направи фурор: търг с предварителна оценка от 10-15 хиляди евро, на който туниката беше продадена за 130 хиляди евро.
Хиляди хора по света са на лов за антични обувки, ветрила и кринолини, аукционните къщи не спират да обявяват нови търгове. Със своя бурен живот пазарът на винтидж облекла и аксесоари не се различава много от по-структурирания арт пазар, но границите му са размити, той няма предвидими инвестиционни механизми. Как колекционерите, специализирани в ретро облекла и аксесоари, правят пари?
В световен мащаб Съединените щати са водещи на пазара на ретро облекло и аксесоари. По това той прилича на пазара на изкуство, над 40% от глобалния обем на който според UBS и Art Basel се пада на дела на САЩ. Според колекционера Назим Мустафаев това се дължи преди всичко на големия брой неща, които са оцелели до днес. „От втората половина на 19 век в Съединените щати не е имало нито една сериозна, разрушителна война, така че предмети от бита и аксесоари все още са запазени в старите имения. Оттам отиват на свободния пазар“, обяснява той.
Андрей Скатков, експерт по исторически костюми, е съгласен с това твърдение: „В Съединените щати предмети на материалната култура са запазени в такова количество, че любителите на винтиджа могат да си позволят да живеят в тях. Особено когато става дума за неща от началото на 20 век.“
Аукционните къщи играят водеща роля на пазара на винтидж дрехи и аксесоари. От време на време тематични търгове се провеждат от Bonhams, Christie's, Sotheby's. Има мрежа от търгове, които се занимават изключително с предмети от ежедневната култура, по-специално дрехи и обувки. Това са например споменатата по-горе английска Кери Тейлър и американската Карен Аугуста Аукционс и Чарлз Уитакър.
Други важни участници на пазара на винтидж облекла и аксесоари са музейните институции, които привличат масова публика към експозиции на костюми. Може би най-известното място за мода и винтидж в света е Музеят на изкуствата Метрополитън и неговото подразделение, Модният институт Анна Уинтур, чиято колекция обхваща пет века. Всяка година Fashion Institute събира до 50 милиона долара спонсорски дарения за своето развитие.
Значими за пазара на винтидж облекло и аксесоари са Музеят на изкуствата на окръг Лос Анджелис (LACMA) и галерията Cora Ginsburg в САЩ, Лондонският музей Виктория и Албърт (V&A) и Музеят на модата в Бат във Великобритания, музеят Galliera и Музея на декоративните изкуства (MAD) във Франция. Заслужава да се споменат високоспециализираните музеи, възникващи в производствените центрове. Например Музеят на обувките в британския Нортхемптън и Музеят на обувките в чешкия Злин, домът на известната компания Bata.
„В много отношения именно музеите оформят модата на ретро пазара, актуализират този или онзи исторически период, привличат вниманието към конкретен художник или моден дизайнер“, коментира Назим Мустафаев. „За частните колекционери продажбата на колекция или отделен артикул на музей се превръща в един от най-сигурните начини за монетизиране на техните дейности.“
Тематичните партита са друга важна част от пазара на винтидж дрехи и аксесоари. Те стимулират търсенето на антики и по този начин поддържат „масовата“ култура на антики, представена от ретро пазарите.
„В САЩ и Европа културата на костюмираните събития е невероятно развита“, казва Назим Мустафаев. Достатъчно е да споменем партита в стила на Downton Abbey или The Great Gatsby - от скромни аматьорски до почти професионални исторически възстановки. Всичко това предизвиква интерес към автентичните битови предмети от онова време. Включвайки такива партита, се формира страхотна култура на реколта и ретро дилърство.“
Силата на цветята: Водни лилии на Моне оценена за 25 милиона долара ще направи дебют на търг в Хонконг
Вечерните летни аукциони на стари майстори в Лондон предлагат шедьоври, но не и рекорди
Портрет на Климт бе продаден за 30 милиона евро във Виена
Творба на Лучо Фонтана може да постави рекорд на търг на Sotheby’s през май
Добавете коментар