На площ над 1000 кв. м. един от най-известните съвременни артисти, Анселм Кийфер ще представи своите инсталации пред британската публика в новооткритото изложбено пространство на галерия “White Cube”. Това е и най-мащабната изложба на Кийфер някога представяна във Великобритания.
Заглавието на изложбата „Il Mistero delle Cattedrali” (Мистерията на катедралите) е взето от публикация на езотерика Фулканели, публикувана през 1926 г.
Фулканели, чиято самоличност не е установена, е френски алхимик, живял в началото на ХХ век. За него се смята, че е един от малкото, който открива философския камък и успява да облагороди металите, превръщайки ги в чисто злато. Той събира около себе си кръг от ученици и последователи, издавайки някои важни книги, измежду които е и въпросната. В нея се казва как готическите катедрали в Европа, в продължение на над 700 години открито са изразявали тайния код на алхимията. По този начин и в произведенията на Кийфер, намеците не са никога буквални, а рефлектиращи продължаващия с векове интерес към мистичните и материални системи. Експонатите, както и заглавието на изложбата представят задълбочения интерес на Кийфер към променящата се природа на алхимията. „Идеологията на алхимията е ускоряването на времето, като във веригата олово-сребро-злато, която се нуждае единствено от време, за да трансформира оловото в злато. В миналото, алхимиците са ускорявали процеса с магическо заклинание. Това се нарича магия. Като артист, аз правя същото. Аз единствено ускорявам трансформацията, която вече присъства в нещата. Това е магията, по начина по който аз я разбирам”.
Всички големи по размер платна, които са представени в изложбата, използват пейзажа като изходна точка. След това Кийфер обработва всяко едно с голямо внимание и физическо усилие, като някои от платната биват изложени на атмосферните влияния. В допълнение, много от произведенията претърпяват ускоряващ окисляването процес. В последствие, някои от образите се превръщат в обект на фината, но могъща сила на природата. „Трябва да откриеш златното сечение между контролиране и неконтролиране, между реда и хаоса. Ако има твърде много ред, то е мъртво; ако има твърде много хаос, става неразбираемо и не се съгласува. Аз непрекъснато се опитвам да примиря тези две противоположни сили”, споделя самият автор.
Анселм Кийфер е роден в Германия през 1945 г. Той живее и работи от 1991 г. във Франция. Негови изложби с картини, скулптури, рисунки и инсталации са били представяни в най-известните галерии в целия свят през последните четири десетилетия, като в момента са част от престижни публични и частни колекции.
Сред скорошните му проекти са „Документа” в Гран Пале и инсталация в музея „Гугенхайм”, Билбао. През 2007 г. Кийфер се превърна в първия артист от 50 години насам, на който Лувъра в Париж поръча да създаде произведение, което е перманентно изложено в музея. Предишният художник удостоен с такава чест беше Жорж Брак. През 2009 г. той създаде опера „Am Anfang”, за да отбележи 20-тия юбилей на Националната опера в Париж. През ноември 2011 г. Кийфер представи встъпителната изложба за новооткритото крило на музея за изкуство в Тел Авив.
В интервю, дадено пред английския всекидневник „The Guardian”, артистът изказва разочарованието от света на изкуството: „Изкуството е трудно. Това не е забавление. Има само няколко човека останали, които са в състояние да кажат нещо по адрес на изкуството – то е ограничена територия. Когато видя нов художник, аз отделям много време, за да обмисля и реша дали това е изкуство или не е. Купуването на изкуство не означава разбиране на изкуството. Липсват ми времената, в които колекционери като Доналд Фишер, основателят на модната верига „Gap” се колебаеше в продължение на година, дали иска да купи произведение на изкуството или не.” Самият Кийфер отказва да предлага своите произведения на аукциони или дори на галеристи, които обсъждат пазара на изкуството с него.
По адрес на Деймиън Хърст заявява, че той създава „анти-изкуство”. „Но самото изкуство притежава нещо, което го кара да се самоунищожава. Деймиън Хърст е велик анти-артист. Да отидеш в „Сотбис” и да продадеш директно картините си е разрушаване на изкуството. Но да го направиш в такъв огромен размер, се превръща в изкуство. На мен ми хареса този аукцион в Сотбис и фактът, че се осъществи два дни преди началото на световната финансова криза, го прави дори по-значителен.”
Изложбата ще продължи до 26-ти февруари 2012 г. Илюстриран каталог, придружен от есе на Джон Уинтър, ще бъде издаден през пролетта на 2012 г.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар