Първата мащабна ретроспектива на един от най-известните съвременни художници в света – Джаксън Полак, се откри в „страната на изгряващото слънце”. Въпреки, че той е на почит в Япония, досега не е правено подобно събитие. Изложбата отбелязва 100-годишен юбилей от рождението на американския художник. Тя се провежда в Националния музей за модерно изкуство на Токио и ще продължи до 6 май 2012 г.
Джаксън Полак (1912 – 1956 г.) е представител и основна фигура на течението абстрактен експресионизъм, което се заражда в САЩ в периода след Втората световна война. Това е времето, в което Америка и в частност Ню Йорк за първи път се превръщат в център на авангарда, измествайки Париж. Това се осъществява благодарение именно на Полак и неговата „живопис на действието”, станала широко популярна в периода 1940 – 1960 г. По този начин значението и важността на неговите картини не се изразява само в завършения продукт, но и в самия процес на създаване.
За разлика от т. нар. „стативна живопис”, Полак представя нов метод за създаване на произведение. Платното е разположено в хоризонтално положение, вместо във вертикално, а самият Джаксън Полак чрез спонтанни действия рисува върху него, разплисквайки или накапвайки боята, като четката не докосва платното. Важен момент е също така, че той не използва маслени бои, а синтетични (алкидни). Негов главен колекционер е Пеги Гугенхайм, а влиятелният критик Клемент Грийнбърг също изиграва ключова роля за популяризиране на течението и техниката на Джаксън Полак.
Изложбата в Токио започва с произведения от неговите студентски години, опитвайки се да установи зараждането и развитието на неговия стил. В нея са включени множество международни заеми на произведения от държавни институции и частни колекции, сред които – Музея за съвременно изкуство в Техеран, Иран, и Музея за модерно изкуство в Ню Йорк (МоМА).
По този начин общо 70 произведения на един от най-скъпо продаваните художници в света са представени на вниманието на публиката. Произведение, което наскоро голяма аукционна къща оцени на приблизителна стойност от 20 млрд. йени /около € 195 000 000 евро или $250,000,000/, също е представено на изложбата в Япония. То е отпуснато от музея в Техеран, като е закупено през 1976 г. Тази цена надвишава най-скъпо продаденото произведение на Полак – „№ 5, 1948”. Освен това тя е конкурентна на платената от емира на Катар цена за произведението на Пол Сезан – „Картоиграчи”.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар