НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Защо „Баухаус” се превърна в най-престижната арт институция в Европа през 20-те години? Изложба в Швейцария, посветена на „Майсторът Клее”, дава отговор (09.08.2012)

В Берн е открита изложба, посветена на един от най-представителните професори в Баухаус, превърнал се и в един от най-вдъхновяващите модерни художници: „Майсторът Клее! Преподавател в Баухаус”.

Баухаус отваря  врати през 1919г. във Ваймар, Германия. Негов основоположник е Валтер Гропиус, който се стреми да създаде нов тип образователна институция, предназначена за амбициозни дизайнери и архитекти. За целта кани едни от най-влиятелните художници и теоретици по това време.  Сред тях са Василий Кандински, Пийт Мондриан, Лотар Шриър, Оскар Шлемер, Наум Габо, Паул Клее и други. Обучението се състои от теоретичен курс и практически занимания – чиракуване. Той смесва дизайна с архитектурата, за да получи „тотално произведение на изкуството”, отговарящо на нуждите на модерното общество. Създават се утилитарни дизайнерски произведения, както и архитектурни проекти.

Паул Клее преподава в Баухаус в периода 1921 – 1931 г., когато школата процъфтява. Благодарение на своите способности, бързо става известен сред колегите си с прозвището „майсторът”. По това време той записва своите лекции по „Художествено формиране” (Pictorial Formation) върху 3900 страници, които накрая нарича „Бележки върху художественото формиране”. Той не преподава на начинаещи художници, а само на „създатели, работещи професионалисти”, както самият той ги описва. Както и Гропиус, той е убеден, че изкуството не може да се преподава, а само да се „усвои” чрез интуицията.

Изложбата е организирана съобразно 24-те глави на неговите лекции. Клее вярва, че не крайният резултат е важен, а пътят довел до това постижение, което доминира в неговите идеи за преподаване. Той непрекъснато подчертава, че формата не съществува, а се създава. Поради тази причина, той илюстрира в началото на лекциите си начина на формиране на абстрактните конструкции.

Преподаването на теория и създаването на произведения при Клее са два независими процеса, които понякога се преплитат. По този начин в някои от своите произведения, той илюстрира и дизайнерския процес, който преподава. Пет аспекта са от изключително значение, както за неговите произведения, така и за неговите лекции: природата, цветът, ритъмът, движението и конструкцията. Всяка част от изложбата е представена с извадка от неговите лекции, както и с избрани произведения, които ги онагледяват.

Изложбата е кулминация от 40-годишен изследователски проект. Благодарение на подкрепата на „Швейцарската национална научна фондация” (Swiss National Science Foundation) и Фондация „Паул Клее”, неговите „Бележки върху художественото формиране” ще бъдат публикувани и в онлайн база данни на адрес: www.kleegestaltungslehre.zpk.org.

Изложбата ще продължи до 6 януари 2013 г.

'Introducing the Miracle' - Paul Klee 1916
'Introducing the Miracle' - Paul Klee 1916
Paul Klee, polyphon gefasstes Weiss, 1930
Paul Klee, polyphon gefasstes Weiss, 1930
Paul Klee, Scheidung Abends, 1922
Paul Klee, Scheidung Abends, 1922
Paul Klee, Springer (Jumper), 1930
Paul Klee, Springer (Jumper), 1930
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!