НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Пазарът на ислямското изкуство се разширява все повече (13.09.2012)

„Ако до преди двадесет години е имало 20 великолепни произведения и четирима купувачи, то сега има четири такива произведения, ако си късметлия, и 50 купувача” – това заявява Насър Калили – ирански бизнесмен и филантропист. През последните 40 години той е събрал впечатляваща колекция, наброяваща над 20,000 произведения на ислямското изкуство. Днес той все още е един от най-активните купувачи на ислямско изкуство – през последните две години е похарчил около £ 30 млн. за този вид  изкуство.

Днес пазарът на ислямското изкуство определено има напредък и се развива с бързи темпове въпреки, че не винаги е стабилен. В САЩ например, където той е пренебрегван с идването на Иранската революция през 1979 г., днес има своите ценители и печели все повече привърженици. За това до голяма степен допринася отварянето на ново крило в музея Метрополитън, посветено на ислямското изкуство. Само осем месеца след откриването, то беше посетено от 593,000 души, което повиши и годишната посещаемост до рекордната – 6,3 милиона.

В други части на света ислямското изкуство също предизвиква огромен интерес – музеят Лувър предстои да открие на 22-ри септември павилион, посветен на ислямското изкуство, а следващата година – музеят Ага Кан ще дебютира в Торонто.

Арабските страни също планират или вече са изградили музеи за ислямско изкуство, като най-светъл пример за това е Музеят на ислямското изкуство в Доха,  създаден преди 5 години, но вече диктуващ тенденциите и пазара.

По отношение на аукционите – цените все още не са главозамайващи и има още много за колекциониране, споделят експерти от аукционните къщи. Най-скъпо продаденото произведение струва едва £7,4 млн. – това е цветно илюстриран пергаментово фолио от известния ръкопис от 16 в. „Шах-наме”.

Центърът на ислямското изкуство за сега е Лондон – тук са най-големите търговци и аукционните къщи – Сотбис, Кристис и Бонамс, провеждащи аукциони на ислямско изкуство всяка есен.

Резултатите обаче, все още не са постоянни. През пролетта на 2011 г. общите продажби на Кристис и Сотбис бяха $78,9 млн., докато тази година те паднаха на $23,3 млн. Една от причините за това беше липсата на „звездни” лотове и факта, че бяха предложени много по-малко произведения. Директорът на Кристис на международния отдел за ислямско изкуство изтъква, че „пазарът е твърде емоционален. Когато нещата вървят добре, цените се покачват много над първоначалната оценка. Шест месеца по-късно, идентични произведения не се продават, или обратното”.

Пример за това е селджукска кама от 13 век, предложена на търг през октомври 2010 г. за сумата от £50,000-80,000. Тя не се продава. Предложена е отново през 2011 г., с първоначална оценка £ 30,000-50,000, тя се продава за впечатляващите £361,250.Ето, колко трудно е да се оцени едно произведение”, споделя още той.

Това обаче, може би се променя сега, когато този пазар вече не се регулира единствено от арабските шейхове и европейските ценители на изкуството, споделят от „Уолстрийт джърнъл”.

A Mina'i Bowl from 12th- or 13th-century Persia
A Mina'i Bowl from 12th- or 13th-century Persia
An illuminated page from the Gulistan, 1560-61
An illuminated page from the Gulistan, 1560-61
Child's sword from 17th-century Ottoman Turkey
Child's sword from 17th-century Ottoman Turkey
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!