От 21 декември Музеят за изящно изкуство, Портланд, САЩ /Portland Art Museum/ ще покаже триптих - дело на Френсис Бейкън, изобразяващ художника Лусиан Фройд. Френсис Бейкън, добил слава на един от най-значимите творци от края на 20 век, е известен с гротескните си, деформирани фигури и сюжети, както и с яркия си колорит. През ноември 2013 г. творбата му „Три студии на Лусиан Фройд” от 1969 г. /Three Studies of Lucian Freud/ е продадена на аукцион за сумата от $ 142,4 милиона – най-високата цена на аукцион за произведение на изкуството. Повече за това можете да прочетете тук и тук.
"Известно време главният уредник Брус Гюнтер и аз търсехме модерна или съвременна творба, която да представим в продължаващата поредица от гостуващи шедьоври в Портланд", споделя директорът на музея Брайън Ферисо. "Когато колекционерът, чиято собственост е картината, се съгласи да покажем триптиха, ние знаехме, че това е възможност, която се появява веднъж в живота, възможност за нашите посетители да видят тази невероятна творба.”
„Три студии на Лусиан Фройд” се счита за един от най-хубавите портрети на Френсис Бейкън, въздействието му се крие в неговото естетическо решение и мъдро предаване на образа, емоцията и психиката на колега-художник - Лусиан Фройд, внук на виенския психиатър Зигмунд Фройд. Като един от най-значимите фигуративни художници на 20-ти век, Бейкън дава форма на емоционалния и психологически пейзаж на модерната епоха. Аплодиран и руган по време на неговия живот, художникът докосва оголен нерв на следвоенната епоха в изкуството с историческите препратки в картините си и екзистенциалните портрети.
Бейкън и Фройд са били близки приятели в следвоенен Лондон. Тяхното приятелство дава особено естетическо звучене в проучването на фигуралния експресионизъм през последните 50 години. Бейкън завършва повече от дузина различни портрети на Фройд. „Три студии на Лусиан Фройд” се счита за емоционална и живописна равносметка на тяхното приятелство. В монументалния си триптих художникът позиционира модела вътре в кристална рамка, която определя емоционално, както и архитектурно пространство. Всеки панел показва различна гледна точка-отляво, отпред, и отдясно.
Показан за пръв път в Италия и впоследствие в ретроспектива на Бейкън в Гран Пале, Париж, през 1971-72 г., триптихът се разделя и се продава в три различни частни колекции. Той изчезва за повече от 15 години, преди трите части да бъдат събрани отново заедно от италиански колекционер през 90-те.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар