НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Припомнят ролята на Аполинер за модерната култура (26.05.2016)
Тази пролет в музея Оранжери  в Париж, е открита изложба за Аполинер, в която са включени около 360 картини, скулптури, снимки и отпечатъци, датиращи от 1902-1918 г. Тя ни напомня за времето, когато с ускорен ритъм в изкуството започват да доминират нови посоки, една след друга, съпровождани от манифести, а поетът Аполинер  е мозъка на авангарда и става нещо като идеолог на модерните течения..

Гийом Аполинер е критик, започнал като последовател на символизма, после се отдава на писане на еротични разкази и романи (един от тях е бил забранен във Франция до 1970 г.), но уникалната си същност намира малко преди смъртта си, създавайки поредица от "визуални стихотворения", наричайки ги Kalligrammy. Те са текстове, които се развиват на принципа на случайността, породени от поезията на Стефан Маларме, свободни от тиранията на класическата поетична структура. Аполинер си служи с думите и пространството на листа като художник.

За поета неговият приятел и колего Жан Кокто пише: „Една вечер Аполинер сподели пред мен, че се е уморил от кубизма, от неговите Аристотелевски закони, но че от Русо-Митничаря и от Анри Матис никога не би се отегчил: винаги би търсел от художниците "потресаващи неочакваности", впивал се в тях като пчела в разцъфнал майски ден."
 
       До самата си смърт той виждал у Пикасо "духа на вечното движение", враг на еднообразието... Сравнявал Пикасо с бисер, а Анри Матис със сочен портокал...”

Роден в Рим, с полско потекло,  Гийом Аполинер - чието рождено име е Вилхелм де Костровицки - е най-европейският от френските поети в началото на ХХ век. Модерен поет, той пренася футуризма в поезията, отричайки пунктуацията, възхвалявайки машините и индустриалните пейзажи в "Алкохоли", публикувана през 1913 г.

През лятото на 1914 г. Франция влиза във войната. Докато отразява културните събития в Довил, Аполинер се прибира бързо в Париж в края на август. Тогава той пише:

На 31-ви от месец август 1914-а

Тръгнах от Довил малко преди полунощ

В малката кола на Рувейр

С неговия шофьор бяхме трима

Казахме сбогом на цяла една епоха

Бесни гиганти се издигнаха над Европа.

Той е мобилизиран през декември 1914 г. През 1916 г. избухнал снаряд го ранява в лицето. Отслабнал от раната и покосен от испанския грип две години по-късно, Аполинер умира на 9 ноември 1918 г. Сърцето му, "подобно на прекатурен пламък" ("Калиграми", 1918 г.), спира да бие в момента, в който млъкват и снарядите. Войната е приключила. На фона на примирието погребват Гийом Аполинер в безразличие.

Преди година и половина авторските права върху творчеството му станаха публична собственост и оттогава то може свободно да бъде преиздавано и разпространявано. Миналия май "Галимар" издаде сборник с литературни текстове за Първата световна война, La Grande Guerre des écrivains, d'Apollinaire à Zweig ("Голямата война на писателите, от Аполинер до Цвайг" - б.пр.), в който има текстове, писани от поета на фронта. На 17 декември 1915 г. той пише:

Тази нощ е толкова хубава, когато куршумът шепне нежно

Над главите ни се изля река от снаряди 

Понякога ракета осветява нощта

Тя е цвете, което се разтваря, а после изчезва безследно.
.
.
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!