НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
50 години от лятото на любовта (27.06.2017)
50 години от Лятото на любовта в Сан Франциско през 1967 г. или половин век след като стотици хиляди младежи изпълват американското градче на западния бряг, за да създадат необикновена културна революция срещу общоприетите ценности и политически бунт като несъгласие с войната в Виетнам.
 
Лятото на любовта събира не само музиканти, но и артисти, поети, изникват специални магазини за дрехи и хипи храна. Образува се цяла общност. Тогава градът е съвсем различен от сега. Животът е много по-евтин - подходящо място за бедни хора на изкуството. Националните медии не обръщат голямо внимание на събитията в Сан Франциско до януари 1967 г., когато поети и музиканти се събират в парка Golden Gate. Към тях се присъединяват неочаквано 50 000 души. След това всичко експлодира. Отегчените младежи искат да отидат в Сан Франциско и да усетят тръпката.
 
Явлението обаче има и мрачна страна. Десетки хиляди младежи идват в града да търсят любов и наркотици. Те живеят по улиците, просят храна. След тях идват и техните родители да търсят изгонените от дома. По улиците има епидемия от наркотици.
 
Грег Кастило, експерт по контракултура и доцент по архитектура в Бъркли, разказва, че наследството на 1967 г. е огромно и не трябва да се свързва само със секса, наркотиците и рокенрола. Логото за рециклиране, например един от най-разпознаваните символи в света, е пряк продукт на тази епоха. То е проектирано през 1970 г., неговата въртяща се графика е базирана на мандала - символ на космоса, заимстван от източните култури. Дизайнерът му Гари Андерсън казва, че духът на 60-те години – свобода, грижа за човека и природата - пряко влияе върху дизайна му.
Градските власти на Сан Франциско също се отнасят сериозно към духа на хипитата и годишнината. Тази година те се надяват на друг вид нашествие - на туристите. Предвидени са изложби, музикални и филмови фестивали, танцови партита, вдъхновени от Лятото на любовта, дискусии. Хотелите предлагат пакети с намаления, включително "психеделични коктейли", обиколки с "рейс на любовта" и характерните за хипитата дрехи и чанти.
 
Едно от най-големите събития е изложбата "Лято на любовта" на музея De Young (до 20 август). Сградата представлява гигантски меден палат в откритите зелени пространства на парка Златен полюс, който е разположен върху няколко квадратни километра, където тюркоазени сойки се прелитат между дланта ви и евкалиптите. 
 
В градината знаците за изложбата "Лято на любовта" търсят паралели между 1967 и 2017 г. Човек чете "хипи 1967 г., хипстър 2017", табела, която привидно пренебрегва факта, че хипстърите се появяват като субкултура през 40-те години на миналия век. Друг знак обявява "безплатна клиника 1967 г., достъпна грижа 2017 г." и ни напомня за клиниката, която приема „без въпроси“, създадена в "Хейт", Сан Франциско през 1967 г., допълнена дори със стая "bad trip"/психиделична криза в резултат от приемане на наркотици/.
 
Вътре в музея ревът на Джеферсън Еърплайн представя изложбата. В една зала, снимките на Бен Ван Метер от фестивала Trips, са описани като "документален филм ... от гледна точка на златната рибка в купа с безалкохолна напитка". Залите представящи модата на хипитата, показват всичко от високи талии и колани до свободно изтеглени макси рокли и издути панталони. Представени са първите дънки клош, изработени в Сан Франциско в завода на Левис. „Оригиналните“ джинси пък, както се разказва в изложбата първоначално са били направени за да се обуят над каубойските ботуши. Днес магазинът "Левис" на главната търговска улица в центъра на града, има дрехи от "Лято на любовта", вдъхновени от архива на фирмата, включително яке на стойност 1,200 долара. Лесно е корпорациите да присвоят темата "Лято на любовта", като привидно пренебрегват ключовите послания за прост живот, приобщаване и общност.
 
Едни от най-хубавите неща в изложбата обаче са едни от най-малките. Изработена от кози кожи и украсена с копринена бродерия - това е изящна чанта Линда Гравентис на Джанис Джоплин от 1967 г. Окачена в стъклен калъф, тя изглежда като нова, червените мъниста все още блестят. Джоплин разказва за списание Vogue през 1968 г., че дизайнерката от Сан Франциско Гравентис "преобръща възприятието бавно и го обръща само на онези, които харесва".
 
 
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!