Йозеф Алберс изследва цвета в художественото му измерение. Той иска да мисли за цвета, да потърси тежестта му, да обсъди с учениците си постоянно променящата се светлина и загубата на всякаква сигурност: "Само появата му не е измамна", пише той. Алберс е влиятелен учител в Баухаус и се занимава с изкуство, което учи хората да виждат нещата отново.
След като завършва Академията за изкуство в Мюнхен, Йозеф Алберс пристига в новосъздадения Баухаус, където е учител и заместник-директор. Според него преподавателската и художествената работа са неразривно свързани. През 1933 г., когато Баухаус е затворен в резултат на натиск от страна на националсоциалистите, Алберс и неговата съпруга Анни са поканени от легендарния Черноморски колеж да се преместят в САЩ. През 1950 г. е назначен за ръководител на проектантския отдел на университета "Йейл" в Ню Хейвън. Той е смятан за най-влиятелния учител по изкуство на своето време. Неговите идеи са повлияли на хора като Джон Кейдж, Робърт Раушенберг, Доналд Джъд и Мерс Кънингам.
„Йозеф Алберс. Взаимодействието“ (16 юни - 8 октомври 2018 г.) е първата голяма изложба през последните тридесет години посветена на работата на художника. Около 130 творби - повечето от които идват от важни американски колекции и музея Йозеф Алберс - са показани в бившата резиденция на индустриалеца Круп. Фондация Алфред Круп фон Болен и Халбах, която започва своята благотворителна дейност през 1968 г., ще отбележи своята 50-та годишнина с тази експозиция. Кураторът е д-р Хайнц Лиесброк, директор на музея Йозеф Алберс Quadrat Bottrop.
Изложбата започва с времето на Алберс в Баухаус във Ваймар и Десау. Тя описва основните теми в годините му в Америка - срещата му с Мексико и поредицата "Почит към квадрата". Експозициите включват картини, графики, мебели, ежедневни статии, произведения от стъкло, фотография и скулптури. Сравнението между ренесансовите скулптури и иконите с картините на Алберс изяснява духовното измерение на неговото изкуство. Проследява се и влиянието на Алберс върху американското изкуство през 60-те години на миналия век, т.нар. минималистично изкуство.
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар