НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
"Всичко се отнася до всичко останало": две изложби във Виена изследват практиките на Рафаел и Рубенс (28.11.2017)
 По съвпадение (или провидение, както самите художници биха повярвали), две големи монографични изложби на стари майстори във Виена са организирани с много сходни цели: да изследват художествените практики, които са довели до уникални, незабавно разпознаваеми творби. Двамата художници, разделени един от друг със столетие не изглеждат на пръв поглед сравними, но изследванията на кураторските екипи разкриха много за аналогичното мислене в творбите им.

Рафаел в "Албертина" (до 7 януари 2018 г.), в нова версия на изложбата, която по-рано тази година бе показана в музея "Ашмолеан" в Оксфорд, протича едновременно с Рубенс: Силата на трансформацията в Kunsthistorisches Museum  (до 21 януари 2018 г., а след това в Städel, Франкфурт, 8 февруари-21 май 2018 г.).

Изложбата на Рафаел включва 130 рисунки и 18 графики, подредени по хронологичен ред, и поставя на преден план визуалното мислене и концептуалните процеси на художника, като използва творби, за да проследи развитието на Рафаел от първични скици (primo pensiero) до завършени картини (версията на Оксфорд е само с картини), изследвайки цялата кариера на художника.

Изложбата на Рубенс включва 127 произведения, организирани в тематични секции, разкриващи източниците на художника - рисунки, отпечатъци, картини и скулптури на съвременни, антични и ренесансови творци, както и начините, по които Рубенс, в собствените си рисунки, скици, модели, карикатури и завършени картини, усвоява, абсорбирана и напълно трансформирана образите.

Едно от първите неща, които става ясно е, че и двамата художници се развиват в резултат на пътуванията си и изучаването на ново и различно изкуство. Кариерата на Рафаел може да бъде стилистично определена в три основни пътешествия и свързаните с тях артистични прогресии: Урбино / Сиена / Перуджа (1483-1504), където той е роден и повлиян от баща си Джовани Санти; Флоренция (1504-08), където са работили Донатело, Фра Бартоломео, Микеланджело и най-вече Леонардо; и най-накрая Рим (1508-20), най-доброто място за класическа скулптура, комбинирано с всичките му предишни ресурси и с по-широк спектър от отговорности, за да произведе неговия зрял стил (ако може да се говори за зрял художник, който е умрял толкова млад).

Работата на Рубенс се развива в подобна мрежа от пътувания,. Рубенс е живял в Антверпен от 10-годишна възраст и след завършването му на гимназия, той става ученик на местните художници Тобиас Верахет, Адам ван Норт и Ото ван Вийн. Между 1600 и 1608г. пътува до Италия - до Венеция, двора на херцог Мантуа, следва и дълъг престой в Рим. Това е може би най-плодотворният период от кариерата му по отношение на влиянията: на всеки етап той изследва произведенията на Тициан, Веронезе, Тинторето, Елшеймер, Микеланджело, Рафаел, Джулио Романо, Караваджо и Анибал Карачи, да не говорим за древната скулптура. След смъртта на майка си през 1608 г. Рубенс се завръща в Антверпен, който остава негов дом до смъртта му през 1640 г. Той предприема две дипломатически мисии: в Испания (1628) и в Англия (1629-30), където получава рицарство. Подобно на Рафаел, макар и може би не с толкова стръмно изкачване, кариерата му достига до най-високия статус,  който може да постигне човек от неблагороднически произход.

Все пак изложбата за Рафаел в Албертина е по-заета да обясни "отвътре", артистичната траектория на Рафаел от Урбино до Рим, докато експозицията посветена на Рубенс ни кани да погледнем внимателно изкуството на източниците и преработването им . По пътя на Рафаел са дадени много примери за различни етапи от рисунки до картини. Има раздели, посветени на младия Рафаел (1500-04), Флоренция (1504 г.), след това римските години, разделени на рисунки за (и цветни снимки) на Сегнатура Станца, произведения за Агостино Чиги, Ватикана Логи, Фарнезина , "Елиодоро" и "Инкендио Станза", Купидон и Психея "Фарнезина", "Преображение" и "Сала ди Костантино".

Експозицията за Рубенс е групирана в шест тематични раздела„Повторение и изобретение, „Красотата на голото тяло“, „Богинята на любовта, „Поразителното изкуство“, „Барокова страст, „Човекът и природата - изложбата разкрива разнообразните начини, по които Рубенс анализира, превръщайки изображенията на другите, които е натрупал и преконфигурирал - "изобретил" - в уникалния си стил.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!