Холандският национален музей, Райксмузеум, представя „Висшето общество“ (“High Society”). Повече от тридесет и пет портрета в реални размери на могъщи принцове, ексцентрични аристократи и великолепни богати граждани нарисувани от великите майстори от историята на изкуството, сред които Кранах, Веронезе, Веласкес, Рейнолдс, Гейнсбъроу, Сарджънт, Мунк и Мане.
В центърът на събитието са грандиозните сватбени портрети на Рембранд, изобразяващи Мартен Солманс и Опийен Копит, които ще бъдат показани за първи път след реставрирането им. Никога преди не е имало изложба, посветена на най-бляскавия тип портрет: в реален размер, стоящ и в цял ръст. Заетите картини идват от музеи и частни колекции от цял свят, включително Париж, Лондон, Флоренция, Виена и Лос Анджелис.
“Висшето общество” също така визуализира неофициалния живот на благополучието. Повече от осемдесет графики и рисунки от собствената колекция на Райксмузеум показват какво се случва зад закритите врати: партита, напитки, хазарт и любовни срещи.
Творбите варират от началото на шестнадесети до началото на двадесети век. Сред шедьоврите са впечатляващи портрети на Хенри Благочестиви, херцог на Саксония и Катарина, графиня на Мекленбург от Лукас Кранах Старши (1514 г.), брачната двойка Исепо да Порто и Ливия да Порто Тиен с техните деца нарисувани от Веронезе (1555 г.), Дон Педро де Барберана у Апарегуй изобразени от Веласкес (1631-33), портрет на Джейн Флеминг от сър Джошуа Рейнолдс (1778/79), „Художникът“ от Едуард Мане (1875) и разбира се Мартен Солманс и Опийен Копит от Рембранд (1634 г.).
По-голямата част от моделите, са пищно облечени, давайки на зрителите поглед върху четири. века мода: от плътно изрязаните панталони и жакети от 1514 г. до висшата мода в края на деветнадесети век. Някои от моделите обаче носят очароваелно облекло в античен стил. Други носят фустанели, трети пък не носят панталони, а четвърти са почти напълно голи. Един от портретираните аристократи е придружен от лъв. Една двойка е с децата си. Фонът може да бъде богато декориран интериор, често с колони и/или завеси, или лятен или зимнен пейзаж. Един модел стои пред въображаем пейзаж с палмови дървета, докато друг застава в претенциозна поза пред Колизеума в Рим.
Докато портретите в цял ръст показват богатите в най-добрата им светлина, три от стаите в изложбата са посветени на дейности, които се провеждат най-вече зад затворени врати: партита, напитки, хазарт, любовни срещи и посещения на публични домове. Въз основа на пороците на ненаситността, алчността и похотта, са събрани повече от осемдесет графики и рисунки от колекцията на Райксмузеум, много от които показват хумористични и сатирични сцени, често със силно морализационно послание в надписите.
„Висшето общество“ отбелязва придобиването на грандиозните сватбени портрети на Мартен Солманс и Опийен Копит от Холандия (Rijksmuseum) и Франция (Musée du Louvre) през 2016 г. от частна колекция. Сватбената двойка е единствената двойка, която Рембранд някога е рисувал в реални размери и в цял ръст (1634 г.). Картините са изложени за първи път след възстановяването им завършено в началото на 2018 г. Изложбата "Висше общество" е увертюра към "Годината на Рембранд" през 2019 г., по време на която 350-годишнината от смъртта на художника ще да бъде широко отбелязана.
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар