„Modigliani-Picasso: The Primitivist Revolution“ ще съвпадне със стогодишнината на Модилиани през есента на 2020 г. и представя двамата художници като приятели пътешественици по отделните пътеки в авангардното движение.
„Изложбата отразява ролята на Модилиани във връзка с нещо, което е било изобретено през 1905-1910 и което се нарича примитивизъм“, казва Марк Рестелини, френският експерт по Модилиани, който организира изложбата. Рестелини е учен, който е водил битката за разкриването на фалшификатите на Модилиани и е основател на вече затворената парижка „Пинакотека“. Той също така е автор на нов каталог-резоне на Модилиани, който се очаква да бъде публикуван следващата година.
Виенската изложба ще погледне отвъд бохемската митология на художника. Рестелини разказва: „Двамата художници, които са най-свързани с примитивизма, са Пикасо с „Госпожиците от Авиньон“ и създаването на кубизма и Модилиани с кариатидните си фигури (женски статуи, служещи за подпора/украса на сграда) и изваяни глави.
„Да чуя, че Пикасо е повлиян от Модилиани, за мен беше голяма изненада“, споделя Рестелини. „Модилиани е бил млад и по-малко известен. Пикасо вече е бил на върха, създал е „Госпожиците от Авиньон“ (1907) и е бил богат. Но взаимоотношенията между двамата художници не са това, което си мислим. Това не са майсторът и ученика.“
Всъщност Рестилини смята, че Модилиани не харесва кубизма, който Пикасо е „изобретил чрез примитивизма“. И все пак в Париж през 1910 г. Модилиани се смята за авангарден художник и този период между 1908 и 1920 г., когато двамата художници са в един и същ град, гледат работата на другия и всеки носи собствената си визия за примитивизма може да наричем примитивистична революция .
Изложбата от около 100 творби ще включва и произведения от Матис и Бранкузи – „ансамбъл от художници, които са работили върху това понятие за примитивизма“, казва Рестелини. „Всички те го изоставят по-късно, освен Модилиани, който до остатъка от живота си следва идеята за маската, за лицето без очи и препратките към примитивни фигури.“
Днес терминът „примитивизъм“ е натоварен с политически конфликти, които със сигурност ще се появят във Виена. И все пак Рестелини проследява произхода на изложените творби до разкошна и противоречива изложба организирана от Уилям Рубин в музея за модерноно изкуство в Ню Йорк през 1984 г. („Primitivism in 20th Century Art: Affinity of the Tribal and the Modern“) „Ако преосмислим примитивизма през очите на Пикасо и Модилани, можем да открием неща, които Рубин никога не е открил там. Имаме две фигури, които ще получат цялостно преразглеждане.“
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар