Картината от 1971г. - Tete d'Arlequin на Пикасо (Глава на арлекин) е открадната от галерия Kunsthal в Ротердам преди шест години в един от най-забележителните обири през последните години. Това е една от седемте картини, заедно с творби на Моне, Гоген, Матис и Лусиан Фройд, които изчезват от музея с учудваща скорост и лекота през нощта.
Двама румънци, Раду Догару и Еуген Дари, са осъдени на затвор в Букурещ през 2013 г., след като признаха своята роля в кражбите. Охраната - каза тогава инициатора на кражбата - "практически не съществуваше" и проникнахме "само с отвертка". Двамата успяват да пренесат картините в Румъния в калъфки за възглавници, преди да се опитат неуспешно да ги продадат. Майката на Догару, Олга първоначално каза, че е изгорила картините, за да помогне на сина си, но след това промени историята си. Експерти от холандския музей обаче казаха, че са открили пепел в кухненската печка, която съдържа останките от три маслени картини и части от рамки от 19 век.
Холандската писателка Мира Фетику написа роман за обира и именно тя заедно с журналиста Франк Вестерман „откриват картината на Пикасо“ в гора в Румъния, миналата седмица, след като й изпращат анонимно писмо с указания къде е скрито платното. Двамата го намират увито в пластмаса, под камък в подножието на едно дърво. Картината е връчена на холандското посолство в Букурещ и предстоше да бъде разгледана от експерти, но в неделя Фетику получава имейл, който обяснява, че всичко е измама.
Извършителите са Барт Бейли и Ив Деграйс, основатели на базираната в Антверпен театрална група BERLIN. В изявление на своя уебсайт те казват, че акцията е част от представление, наречено True Copy, за живота на плодотворния холандски фалшификатор Геерт Ян Янсен. Те казват, че "това не е пи ар“, а съществена част от театралното представление, което миналата седмица се състоя в Антверпен.
"Идеята е да се обърне внимание на редица възпалени точки в изкуството. BERLIN неизменно свързва специални лични истории - като тази на Геерт Ян Янсен - с универсални теми, като реалноста често се простира отвъд измислицата".
Групата заравя фалшивата картина на 31 октомври и изпраща шест анонимни писма, три до румънски адреси и три седмици по-късно на холандски адреси като резервен план.
"След това решихме, че холандските контакти ще уведомят румънските или нидерландските власти. Г-жа Фетику и г-н Вестерман обаче се качват на самолета до Румъния и резултатът е известен. Бяхме изненадани от скоростта, с която откритието достигна до пресата, дори преди да е потвърдена автентичността на произведението.
Целта беше да покажем как Пикасо може да бъде върнат обратно в колекцията, от която е откраднат през 2012 г. "Никога не сме предполагали, че това ще бъде лесно, но искахме да разберем в кой момент от процеса нещата ще се провалят, с кого и защо. Работата е един от сюжетите на представлението, което като цяло се фокусира върху стойността на истината. Какво е реално и какво не е? "
Фетику каза, че се чувства "ядосана и тъжна". Вестърман успява да запази чувството си за хумор и пише на страницата си във Facebook, че той и Фетику "са се озовали в пиеса на Йожен Йонеску".
Събитията в Букурещ са най-новото в дългата поредица от лудории и измами в света на изкуството, но никой не е по-добър от Banksy, който наскоро организира една от най-дръзките си каскади. Той успя да скрие машина за рязане на документи в една от картините си, която бе продадена на търг в "Сотбис", като го активира мигове след като чукът удари.
Филм за художника Алцек Мишев открива „Master of Art“ 2024
Нарязаното "Момиче с балон" на Банкси, преименувано и редактирано - отново
Древен глинен съд е използван като кошче за боклук в музей в Иран
Изследване с AI предполага, че известна картина на Рафаело не е изцяло негово дело
Добавете коментар