Котките са прословути с това, че могат да съборят почти всичко, което човек постави върху равна повърхност - дори ценна скулптура на Алберто Джакомети.
Епизод от популярното телевизионно предаване на Би Би Си „Fake or Fortune?“ разкри, че творба от гипс, приписана на швейцарския скулптор, е трябвало да бъде реставрирана поради повредите, които е претърпяла, след като е била съборена от котка. В крайна сметка пластиката бе продадена за 500 000 британски лири в Кристис, Лондон на търга „Art of the Surreal sale“.
За първи път излъчен миналата есен, епизодът остави зрителите в напрежение, докато скулптурата беше подложена на интензивно изследване от комитета на Джакомети в Париж; той бе излъчен повторно снощи с потвърждението за автентичност и последващото придвижване до Кристис.
Квадратната, абстрактна творба, озаглавена „Tête qui regarde“, е донесена на екипа на „Fake or Fortune?“ от предишната й собственичка Клер Кларк-Хол, която вярва, че баба й е купила скулптурата директно от Джакомети, докато е живеела в Париж през 30-те години на миналия век, макар че почти няма доказателства. Това, което тя знаела със сигурност, е, че скулптурата е съборена от семейната котка през 60-те години. Тогава дядото на Кларк-Хол се опитва да поправи работата с блажна боя, скривайки подписа на автора.
Произведенията на Джакомети често донасят милиони на търг на своите собственици - неговият „Pointing Man“ бе продаден за 126 милиона долара в Ню Йорк през 2015 г., което я прави най-скъпата скулптура, продавана някога на търг. И все пак творбите му са изключително трудни за удостоверяване и фалшификатите изобилстват.
През целия епизод Фиона Брус, водеща на предаването и търговеца на изкуство Филип Молд, усърдно се опитват да проверят произхода на произведението, дори стигат дотам, че да го прекарат през рентгенов апарат в лондонския кралски ветеринарен колеж - основен повратен момент в случая. Според Молд, машината, използвана за сканиране на „големи и необичайно оформени животни“, разкрива още скрити реставрации, „които предполагахе, че може би са станали в леярната на Джакомети. Един фалшификатор едва ли би стигнал до това”.
Едва когато комитетът на Джакомети смъкнал боята от скулптурата нанесена от дядото на Кларк-Хол след инцидента с котката, се появил надписът „Алберто Джакомети 1928 г.“
Брус отбелязва в епизода, че случаят е един от най-сложните, представени в предаването. „Никога преди не сме се занимавали със скулптура и беше удивително трудно да открием информация за поредицата на Джакомети и по-специално за версиите на гипса, който открихме“, казва тя.
Филм за художника Алцек Мишев открива „Master of Art“ 2024
Нарязаното "Момиче с балон" на Банкси, преименувано и редактирано - отново
Древен глинен съд е използван като кошче за боклук в музей в Иран
Изследване с AI предполага, че известна картина на Рафаело не е изцяло негово дело
Добавете коментар