Завръщането на Мариана Абрамович в Белград след близо половин век е събитие. В целия град има билбордове, рекламиращи ретроспективата на творчеството й, която се откри в Музея за съвременно изкуство, показвайки самата Абрамович на бял кон (снимка от видеоклипа й от 2001 г. „Героят“). В събота, в деня, когато експозицията отвори, лицето й е на първа страница на почти всеки национален вестник в Сърбия.
Изложбата, озаглавена „Чисто“(до 20 януари, 2020г.), е завръщане у дома по много начини. Най-голямото изследователско представяне на работата на Абрамович до сега включва повече от 120 произведения от средата на 60-те години. След като отвори врати през 2017 г. в Модерна Музей на Стокхолм, то постигна значителен успех в Дания, Норвегия, Германия, Италия и Полша, преди да пристигне в Сърбия, неговата крайна спирка.
По пътя експозицията предизвика както положителни рецензии, така и скандали. През март протестиращи римокатолици в Полша бойкотираха изложбата, отвратени от това, което те смятат за сатанински изображения (обвинение, което Марина Абрамович отрича). Повече от половин милион души са видели изложбата до сега.
В Белград изложбата изглежда като напомняне за епоха, когато Абрамович генерира заглавия с жизненоважната свирепост на нейното изкуство, а не, да речем, озадачаващи вражди с Jay-Z. Посетителите влизат в залата под звука от картечен огън, (от аудио инсталация от 1971 г.), веднъж влезли те чуват стонове и викове, излъчващи се от призрачни черно-бели филми с пърфоманси от началото на кариерата на Марина Абрамович.
Цялата постоянна колекция на музея е прибрана за съхранение, за да направи място за изложбата, а екип от местни „пърформанс изпълнители“ е нает, за да върне публиката към миналото на художника. В откриващата вечер млада жена се качи на стол във фоайето докато повтаря „Изкуството трябва да е красиво, художникът трябва да е красив“ в знак на почит към пърформнс от 1975 г. с това заглавие. Други двама изпълнители - единият мъж, другият жена - седят неподвижно с коси, сплетени заедно, в изпълнение на 17-часовия пърформанс от 1977 г., който Абрамович направи с дългогодишния си сътрудник и партньор Улай, „Отношение във времето . "
За Сърбия поканата към Марина Абрамович - нещо, което включи дори намесата на премиера на страната - е начин да се даде знак за ново начало. Музеят на съвременното изкуство, където се провежда изложбата, беше затворен за обновяване за повече от десетилетие, което предизвика редица дебати в страна, която се гордее с културното си минало. Но тъй като музеят отвори врати през 2017 г., Белград преоткрива артистичния си дух, подпомогнат от многото честни галерии на арт сцената и Октомврийския салон, който миналата година бе домакин на творби на Йоко Оно, Синди Шерман, Олафур Елиасон и Анселм Кийфер.
"Шоуто на Марина ще промени всичко", каза Слободан Накарада, действащият директор на музея. Целта му е да привлече 150 000 посетители през следващите четири месеца - повече от посетителите за цялата 2018 г. Той казва, че се надява много това да бъдат млади сърби, които са имали малка възможност да видят работата на най-известния жив художник в страната , „Отне ни 44 години, за да я върнем у дома“, каза г-н Накарада. „Трябва да се възползваме максимално от това.“
Самата Марина Абрамович каза, че има смесени чувства към завръщането: Докато тя гледа на експозицията като на „завръщане у дома“, тя сподели, че остава номад както винаги. И въпреки че изложбата е ретроспектива, тя настоява, че не е валидизация. „Ще умра като работя“, каза тя на откриването.
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар