Въпреки че работата й е забравена в продължение на няколко десетилетия след нейната смърт, Софи Тойбер-Арп (1889-1943) е една от най-оригиналните фигури на ранното европейско абстрактно изкуство, създавайки забележително творчество, както сама, така и в съавторство със съпруга си, художникът Жан (Ханс) Арп (1886-1966). По думите на Ан Умланд, която е куратор на живописта и скулптурата в MoMA, изкуството на Тойбер-Арп представя „модел на „жива абстракция“, който се отнася до тялото, до приложните изкуства, до архитектурния интериор и спрямо социалната й среда“.
Изложбата, която включва около 300 творби от около 50 обществени и частни колекции, е организирана в хронологичен ред, започвайки с конструктивистки творби (графични и текстилни изследвания), създадени през втората половина на 1910-те. Две творби от 1916 г., „Вертикално-хоризонтална композиция“ (молив и гваш върху хартия) и текстилен панел (възглавница), са примери за тази ранна фаза от кариерата и. След Първата световна война,Тойбер-Арп експериментира с дадаизма. Нейната творба „Дадаистска глава“ (1920 г., Център Помпиду, Париж) присъства два пъти в ретроспективата, тъй като се вижда на снимка на Ник Алуф, показваща художника, който позира с тази малка скулптура. „Софи Тойбер-Арп: Жива абстракция“ включва и няколко проучвания за проекти за интериорен дизайн от края на 20-те години, като „Aubette 127“, аксонометричен изглед, създаден през 1927 г.
През 30-те години на миналия век Софи Тойбер-Арп е част от групата на абстрактните художници Cercle et Carré, изследвайки ролята на кръга като „космическа метафора“. Някои от най-забележителните творби в изложбата принадлежат към този период, като завладяващия релеф, създаден през 1936 г., собственост на Музея за изкуство в Базел. През последните години на десетилетието тя се завръща към конструктивизма и базираната на линии абстракция, за разлика от кръговете от по-ранния период, както е показано в „Лини на лятото“, рисунка от 1941 г., собственост на частен колекционер.
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар