НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
БАН: Възможно е да имало фрезии у нас през 1934 (11.08.2010)

artprice.bg се обърна към Ботаническата градина към БАН с въпрос, възможно ли е Цанко Лавренов да е виждал фрезии през 1934? Оттогава датира една от картините, обявена за менте от Лаврен Петров -  "Цветя и плодове". Мнението на Ружа Маринска е, че по това време в България не са били известни нарисуваните цветя - фрезии, затова произведението не е истинско.

Публикуваме отговора на БАН:

Като култивирани цветя Фрезиите навлизат в Европа в края на 19-ти век през Италия от Ботаническата градина в Падуа, след това в Германия и Англия. Това е в периода 1874 – 1884 г. Но идвайки като нови растения от Южна Африка те първоначално са се отглеждали дълго време само в Ботанически градини и частни оранжерии.

 Възможно е фрезиите да са били внесени чрез някои от цветарските фирми и магазини работили в периода 1920-1944 г. в София, на които е възможно да е имало филиали и в Пловдив. Някои от тях са внасяли рязян цвят и цветя от Италия, като напр. „магазина на Артур Райтер, в който се внасяли цветя от чужбина, и където често са се срещали известни общественици , художници и други хора на изкуството” (това е от книгата на Гена Папазова – „Цветарството в България”, 1989г. Земиздат).
 
Засега не намерихме категорични писмени данни за промишлено отглеждане на Фрезии през 1934 г. в България. Данни за първи промишлени отглеждания и то на малки площи има едва от 1950 г.
 
При гледане на картината ни направи впечатление, че в натюрморта са съчетани късно-летни и есенни плодове като ябълки, круши и грозде с пролетно цъфтящи цветя като лале и фрезии.  За тях в периода, в който трябва да е рисувана картината,  не са съществували все още начините за форсаж на луковични растения в по-късен сезон от годината, като късно лято или ранна есен.
 
Това е с което в момента може да Ви бъдем полезни, ако попаднем на други сведения или материали може да ви пишем.
 
С уважение от екипа на Ботаническата градин при БАН, София
 
Доц. Д-р А. Петрова и Диана Венкова – биолог - ботаник
 
Както става ясно от писмото, не е невъзможно фрезии да е имало през 1934 у нас. В същото време интересът на ботаниците е провокиран от факта, че авторът на картината, който и да е той, е събрал есенни плодове с пролетни цветя. Ако нещо, освен художественото майсторство, прави една картина интересна, то това е "нереалното", което изглежда като реално. Едно от главните определения за изкуството, които аз знам е, че то "винаги нещо казва повече". Така че това невъзможно съчетание по-скоро изпраща "Цветя и плодове" в света на изкуството, отколкото - в този на фалшификатите. Независимо от автора. И доказва, че поне единият от елементите в картината не е рисуван от натура. Т.е. дори е възможно художникът да е гледал плодовете от натура, а цветята - на снимка. Защо такива елементарни детайли убягват от зоркото око на големите специалисти, няма да питаме.
 
И още нещо. В момента в Националната галерия на Великобритания тече изложба Фалшификати и Оригинали. Една от картините - Портрет на Стар Мъж във Фотьойл е смятана за творба на Рембранд до 1960 г. Тя е в списъка на  най-силните творби на Рембранд във Великобритания и Кенет Кларк пише за това, спирайки се на Венецианския аспект в живописването. След 1960 се установява, чрез химически анализ, че платното не от Рембранд, а подписът е фалшив. Никой обаче не се нахвърля върху Кенет Кларк или другите изкуствоведи, а картината все още виси в Националната галерия на Великобритания - с гордост. Защото е произведение на изкуството. Няма вездесъщи мнения. Но има цивилизовани начини да се говори по темата, които artprice.bg се опитва да въведе у нас чрез изложбата Фалшификати и Оригинали, която ще бъде открита в края на септември.
 
Всеки художник има слаби картини, често по-лоши от фалшификатите или "погрешно атрибутираните му произведения" . Някои фалшификати дори се смятат за част от историята на изкуството и висят в големите музеи.
 
Разбира се, има и ментета, които е заслужават да влизат в този списък. Но кой решава кое "да", кое "не"? Ружа Маринска? Доротея Соколова? Наследниците? Кенет Кларк? Мисля, че в някои случаи публиката трябва да бъде оставена сама да реши, а мненията да се представят цивилизовано в една изложба.
 
 
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!