НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Ханс Холбайн – Стария и „Сивите Христови страсти” ни представя Щтатцгарели в Щутгарт (18.11.2010)
Щтатцгалери (Staatsgalerie) в Щутгарт ще се посвети от 27-ми ноември 2010 г. на една от централните теми в християнството – Страстите Христови. Те биват  интерпретирани по необичаен начин 15 века по-късно от Ханс Холбайн – Стария. Цикълът включва 12 панела, създадени по поръчка за олтар ок. 1490 -1500г. Олтара е унищожен, като са запазени само страничните крила, на които са били и Страстите. Изложбата се нарича „Сивите Христови страсти и тяхното време” и ще продължи до 20-ти март 2011 г.
 
Ханс Холбайн – Стария (ок.1465–1524 г.) е представител на късната немската готика. Създава множество живописни пана за олтари на църкви и катедрали, повечето от които не са достигнали до нас. Но едно от най-известните му произведения –  „Сивите Христови страсти”, можем да видим в реставриран и цялостен вид именно тук. Панелите са били предназначени за крила на олтар, в който е била поместена голяма сцена на Разпятие. По-късно панелите са отделени с трион едни от други, а централната композиция – загубена или унищожена. Това безсъмнено води до силна повреда на паната, които галерията откупува през 2003 г. Реставрацията е трудна и мъчителна, и трае повече от шест години. Въпреки трудностите, които специалистите срещат, тя е изпълнена според най-новите технологии като всяка стъпка е записана на дигитален носител. Освен това, при реставрацията не са използвани маслени бои, а водни, които при нужда могат лесно да се премахнат.
 
Цикълът започва с „Молитва в Гетсиманската градина” и завършва с „Възкресение”. Сцените следват реда на канона, като включват „Целувката на Юда”, „Бичуване”, „Полагане в гроба” и други. Това, което ги различава обаче е начина, по който той третира персонажите. Христос е величествен и идеализиран,  с което се доближават повече до идейните образи на ренесанса, отколкото до готиката, която по това време е в Германия. Вниманието тук  е насочено и към колорита на тази творба, който се познава и по заглавието й.  Изненадващото, е че не всичко е монохромно, а единствено одеждите. Подобна деколоризация на олтар до сега не е срещано в нито една европейска епоха.
 
В изложбата ще бъдат показани и примери на подобна деколоризация на отделни произведения от XIV до XVI век, които Холбайн - Стария следва. Сред тях са картини на Ян ван Ейк, Албрехт Дюрер, Рогир ван дер Вайден, Ханс Мемлинг, които работят по-късно от него, както и съвременниците му – Матиас Грюневлд и Балдунг Гриен. Целта на тази монохромна гама, която тези художници прилагат е да представят  по символичен начин напускането на пределите на цветния земен свят и сливането с духовния безцветен свят на Христос. 
 
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!