НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Костюми, изработени от Пикасо, Брак, Матис, Шанел за балета на Дягилев са представени в Лондон (04.12.2010)

Най-влиятелната балетна трупа на 20 век е Руския балет на Сергей Дягилев, признава Лондонският музей „Виктория и Албърт” в мащабна експозиция, посветена на творчеството на Дягилев, неговата „невероятна комбинация между музика, танц и визуални изкуства, която се превърна в тотален театър”. Изложбата вади на показ костюмите за неговите постановки, изработени от Пикасо, Брак, Шанел, Матис, които, съчетани с музиката на Стравински събират в едно произведение най-силните моменти от изкуството на 20 век. Над 300 балетни костюма, обувки, сценични декори, заедно с документални фотоси и филми от изкуството на Дягилев са подредени в музея. Изложбата продължава до 9 януари.


Сергий Павлович Дягилев (1872-1929) е наричан едновременно диктатор, дявол, магьосник, чародеец и дори шарлатанин, но едно нещо е сигурно неговата движеща амбиция и уникален характер предизвикат „ферментация” в Европейската култура.

Неговият Руски Балет, създаден преди век, по времето на Болшевишката революция и до днес продължава да влияе на световната култура, твърдят от „Виктория и Албърт”.

Първото представление на Дягилев е на 19 май 1909 Дагилев. Публиката е замаяна от танците зашеметяващия дизайн на декорите и костюмите. В постонавката той вкарва типични руски фолклорни елементи, модернизирани от музиката на Стравински – комбинация, която превръща руския фолклор в световна мода.

Първите костюми за балета на Дягилев са изработени от руския дизайнер Леон Бакст. Балетът съчетава лъскави цветове, въртящи се Арт Нуво детайли и еротични асоцииация, предадени чрез движенията на танцьорите. Дягилев се превръща в световна звезда и педставлението е пожелано от най-елитните театри в Европа.Голяма роля за успеха има руският хореограф  Вацлав Нижински (1889-1950). Десетилетия публиката не е срещала толкова харизватичен и виртуозен балет, пишат медиите.

Балетът като изкуство използва човешкото тяло като елемент на експресия – чрез него се изразяват емоции, ментални състояния. От самото начало целта на Дягилев е да генерира нов вид балет, а не да повтаря успеха на своите предшественици. Той включва в изразните средства костюма, движенията, съвременната музика, екзотичните фолклорни танци. В своите продукции той вплита Русия, класиката, светът на Ориента в контекста на 20 век.

След революцията през 1917 г. Дягилев и Стравински напускат родината си, докато част от трупата остава в Русия. По това време Дягилев се среща с Пикасо, който прави костюмите за следващата му премиера „Китайският магьосник”. През 20-те години за него вече работят Матис, Дерен и Брак. И до днес репертоарът на балета на Дягилев е вдъхновение за хореографите и артистите. Десетилетия след като не съществува, неговата трупа дава идеи на театрали, музиканти, танцьори и художници.

Костюм на Пикасо за
Костюм на Пикасо за "Китайският магьосник"
Костюми на Шанел за балета на Дягилев
Костюми на Шанел за балета на Дягилев
Костюми на Николай Рьорих
Костюми на Николай Рьорих
Принц Игор
Принц Игор
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!