НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Албрехт Дюрер и Самоковската художествена школа, обединени в изложба, посветена на графиката ще представи Националната галерия за чуждестранно изкуство (11.02.2011)

На 10-ти февруари 2011г. се състоя откриването на една от малкото изложби у нас, които си поставят за задача изследването на връзките и събитията в България и в страните, станали център на художествения живот от времето на Ренесанса. Въпреки, че нашето Възраждане започва с три столетия по-късно от това в Западна Европа, тези връзки са налице и предмет на тематичната изложба е да ги представи на широката публика в най-въздействащия вид – този на визуалното. 

 

Темата на изложбата е „Апокалипсис” и ще бъдат съпоставени ренесансови и възрожденски произведения в оригинал и репродукции, като главната цел на изложбата е да представи значението на графичния отпечатък за изкуството на Европа. Графичният отпечатък, и в частност, гравюрата върху дърво и мед, са много важни за хода на изкуството в епохата на Ренесанса в западна Европа, а по-късно и в България. Пионери в тази област са именно северните ренесансови художници, а като най-влиятелен пример се посочва творчеството на Албрехт Дюрер. Поради своето естество, гравюрата предизвиква своеобразна революция в създаването на произведение на изкуството. След откриването на маслената боя и платното, също от ренесансовите художници на Севера, правейки произведението на изкуството лесно преносимо, гравюрата отива дори по-далеч. Гравюрата има за свой първообраз златарското изкуство и по-точно гравиране. Именно чрез Албрехт Дюрер, този нов вид изкуство се отделя като самостоятелно и с разпространява в цяла Европа. За пръв път произведението на изкуство се създава в множество копия и то само с едно удар на пресата. Творбите на Албрехт Дюрер биват разпространявани по този начин в останалите центрове на Ренесанса по-специално в Италия.  Те повлияват на художници като Рафаел, Тициан и Пармиджанино. Албрехт Дюрер, също така, е известен с това, че създава своите произведения в серии – най-популярните от които са „Меланхолия”, „Апокалипсис”, „Св. Йероним”,  Рицарят, дяволът и смъртта”. В епохата на българското Възраждане от края на XVIII век, графичното изкуство става достъпно и за българските художници. Като център, разпространяващ графични отпечатъци и щампи, се обуславя Самоков, като произведенията, създадени там, лесно достигат своето разпространение и по другите части на страната.

Националната галерия за чуждестранно изкуство в София е известна и с това, че притежава богата колекция на графичното изкуство. Сред нея са оригинални графични отпечатъци на Албрехт Дюрер в техниката „гравюра върху дърво” и „гравюра върху мед”.

През 2011г се навършват и 540 години от рождението на Албрехт Дюрер, чийто юбилей ще бъде отбелязан с тази изложба.
Албрехт Дюрер - Сцена от Апокалипсис - Жената от Вавилон
Албрехт Дюрер - Сцена от Апокалипсис - Жената от Вавилон
Албрехт Дюрер - Сцена от Апокалипсис - Змея със седемте глави
Албрехт Дюрер - Сцена от Апокалипсис - Змея със седемте глави
Албрехт Дюрер - Сцена от Апокалипсис - Четиримата конника
Албрехт Дюрер - Сцена от Апокалипсис - Четиримата конника
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!