Home >> ArtPedia >> Details
Main data
Marina Abramovic & Ulay (1946)


Marina  Abramovic & Ulay

Родена в Белград, Сърбия


1965-1970 – Учи в Художествена академия, Белград
1975-1988 – Работи заедно с Улай
1992-1995 – Професор в Художествена академия, Хамбург
1970-те – 2000 – изложби и пърформънси с Улай в Касел, Детройт, Амстердам, Берлин, Париж, Ню Йорк, Мюнхен, Лондон, Милано
1970-те – Марина прави пърформънси, акции, видеофилми с опасни и нараняващи инструменти, обекти и предмети, изследвайки усещането за физическа болка и психическа издръжливост – самоизтезанието, ритуална болка, пялото и Аз-съзнанието
1974 – В Неапол – „Ритъм О” – провокира и позволява на зрителите да се гаврят с нея – 6 часа измъчват разсъблеченото й наранено тяло с инструменти за удоволствие, болка, мъчение, дори зареден пистолет; поради сбиване на зрителите пърформънсът е прекратен


Заедно с Улай изследват проявите на пасивна агресия и болка и въпросите на архаичните култури
1977 – „Непроницаемости” – двамата голи, опрени на рамката на вратата, един срещу друг, публиката влиза през тесния отвор между телата им
1977 – „Връзка с времето” – статичен пърформънс: Марина и Улай физически със завързани коси, но с различна духовна индивидуалност – баланс между женското и мъжкото, идеята за даващия и за паразитиращия
1990-те – Интереси към китайската философия, култура, изкуство – изследвания върху Великата китайска стена. Самостоятелната работа на Марина след 1995 се занимава по-открито с балканските й корени. И двамата й родители са герои от войните в Югославия. В The Hero (2001) Марина изложи военните медали и сувенири на баща си. В Balkan Baroque (1997) тя остърга 1500 говежди кокала в една галерия, докато пееше югославски народни песни, които е научила като дете. В Balkan Erotic Epic (2005) многобройни артисти, облечени като стереотипни селскостопански труженици, постепенно бяха обхванати от сексуален бяс, докато жените не започнаха да търкат гърдите си, а мъжете буквално чукаха дупки в земята.

През 2005 Марина се зае с горещо дискутираната творба Seven Easy Pieces, в която пресъздаде класически пърформанси на Брус Науман, Вито Акончи, Вали Експорт, Джина Пейн и Йозеф Байс, заедно с нов пърформанс на собствената си скандална – дори по нейните стандарти – работа от 1975, Lips of Thomas. Явно именно тази работа беше искрата, която доведе до ретроспекцията в MoMA и The Artist Is Present. В допълнение към състезанието по гледане с Марина в MoMА бяха представени архивни видеозаписи, фотографии и обекти, както и група от млади изпълнители, които пресъздаваха много от работите на Марина – от периода на сътрудничество с Улай и след това. Кавърите и римейковете на Марина на стари творби с нови изпълнители са безпрецедентни в историята на изкуството на пърформанса. Пуристите се отнасят с подозрение към тях, но младите й почитатели, които не са били родени по време на оригиналните представления, са й благодарни за тях.
Пърформънси, акции, изследващи индивидуаното и колективното съзнание. Инсталации и обекти за медитация – камъни, кристали, дърво.


2005 – в Базел – тричасов спектакъл „Пиета” – Марина лежи гола със скелет

 

[Edit]

Personal area
Enter
Register now!
Sign up in the largest Bulgarian site for art and you can view works for sale, detailed information about authors and auctions. You can publish your works for sale and auctions, to add information for authors.
Register now!
Bulletin
Subscribe for the newsletter of ArtPrice.bg in order to receive up to date information directly in your email!