Home >> ArtPedia >> Details
Main data
Dadaism .


Дада, дадаизъм е течение в културата и изкуството, което се е появява през годините на Първата световна война. Протест срещу варварщината на войната, срещу еротизма и интелектуалния застой. Дада защитава неразумното и отрича досегашните изкуства. Предшестващо сюрреализма модернистично течение в литературата и живописта…
Дадаизмът е движение в изкуството, което се развива след Първата световна война. То се изявява в изящните изкуства, литературата, театъра, дизайна и др. Характеризира се с нихилистичното си отношение към красотата, влечение към абсурдното, анархията, отрицание на естетичните норми, провокативността и чувството си за хумор. Дадаистите не влагат конкретни послания в творбите си. Те оставят зрителя да направи собствена интерпретация на произведенията им.


Дадаизмът се заражда по време на Първата световна война като реакция срещу буржоазно-националистичните и колониални интереси, които създателите му считат за причини за избухване на войната, както и като протест срещу културния и интелектуален конформизъм. Дада критикува логиката в творческия процес, игнорира естетиката, това е (анти)изкуство на абстракцията, ирационалната мисъл или изобщо липсата на такава; подигравка с традиционните ценности в изкуството.


Действително дадаизмът стига до крайности, както и всяко течение, възникнало като реакция срещу определени социални, културни и морални нагласи. Но се счита, че впоследствие дада се трансформира в сюрреализъм и в други форми на модернизма, и че всъщност именно дада поставя началото на постмодернизма. Смята се също, че стилове и течения в изкуството като авангард, попарт, флуксус и дори пънк са повлияни от дадаизма.
Произходът на термина "Дада" е пояснен от Тристан Цара още в манифеста му от 1916 г., т.е. преди официлно приетата за начало на движението дата. Смята се, че е избран в Цюрих през 1916 г. на сбирка на творци, желаещи да формират нов артистичен кръг. Те промушили френско-немски речник с нож, който се спрял случайно на френската дума "dada", с която децата наричали дървено конче-играчка.


Всъщност Тристан Цара промушил речника "Ларус" и случайно се спрял на думата "дада", която означава детско дървено конче. Хюлзенбек твърди, че това не е вярно. Според него, името е откритие на Хюго Бал и множество доказателства подкрепят тази теза. Много от дадаистите са ветерани от Първата световна война и искат да изразят своето пълно отрицание на войната и от световния ред, който я е допуснал.


По интересно съвпадение, докато дадаистите полагат основите на своето движение в Кабаре Волтер в Цюрих, Владимир Илич Ленин крои революционни планове в близък апартамент, но не оценява тяхната дейност. Движението изключително бързо намира последователи от най-различни държави и се разпространява скорострелно и в Берлин, Кьолн, Хановер, Париж, Русия и Ню Йорк. Дадаизмът просъществува сравнително кратък период от време и към 1924 г. се видоизменя в сюрреализъм. Но положената от Тристан Цара основа дава мощен тласък за развитието на всички авангардни движения, които възникват впоследствие, като Сюрреализъм, Нов реализъм (Nouveau réalisme), Попарт, Флуксус-движението, Пънк-рок.
 

[Edit]

Personal area
Enter
Register now!
Sign up in the largest Bulgarian site for art and you can view works for sale, detailed information about authors and auctions. You can publish your works for sale and auctions, to add information for authors.
Register now!
Bulletin
Subscribe for the newsletter of ArtPrice.bg in order to receive up to date information directly in your email!