Home >> ArtPedia >> Details
Main data
Hieronymus Bosch ((1450 – 19 август 1516))


Hieronymus  Bosch

 Йеронимус Бош (на нидерландски: Jeroen Bosch; на латински: Hieronymus Bosch, транскрибирано в някои източници също като Хиеронимус Бос или Хиеронимус Босх) е брабантски художник от 15 и 16 век. Повечето от картините му изобразяват греховете и моралните падения на хората. Бош използва образи на демони, полухора, полуживотни и странни конструкции, за да пробуди чувството на страх и обърканост и за да изобрази човешкия облик на злото. Картините му съдържат множество детайлни и подробни символни фигури.

Роден е в семейство на брабантец и германка, той прекарва по-голямата част от живота си в Хертонгенбош, град в херцогство Брабант, днес в южната част на Холандия. Дядо му, баща му и трима от чичовците му били художници. През 1463 в града избухва пожар, при който изгарят над 4000 къщи и на който 13-годишният тогава Бош вероятно е станал свидетел. Предполага се, че ужасът от пожара е в основата на по-нататъшната тема на Бош към изображения на Ада.

През 1478 г. той се жени за 25-годишната Алеид де Меервен и заживява в Ойршот в имение, получено като зестра. За пръв път го споменават в 1480 г. като Йероен художникът, когато е нает да довърши олтар, недорисуван от починалия му баща. Изящните стъклописи в параклиса на местната катедрала са проектирани от Бош.

През 1488 г., когато вече е утвърден като художник, той се присъединява към „Братството на Богородица“ - консервативна религиозна секта, която имала 40 члена само в 'с-Хертогенбос, а в цяла Европа — около 7000. Особеният му стил се обяснява с факта, че е членувал в тайно братство. То се е казвало Illustre Liewe Vrouwe Brotherschap te Cs-Hertongenbosch, но е наричано “Лебедовите братя”. Като 16-годишно момиче бъдещата съпруга на Бош влиза в него. Дядо му Ян ван Акен е член от 1430 г. Самият Бош полага клетва през 1488 г., след като 2 години е бил buitenlid (асоцииран член). Братството е основано през 1318 г. от Герард ван Уден. Отначало приема само духовници, после се отваря за миряни и за жени. Братята се събират в северния параклис на катедралата и Бош изпълнява няколко поръчки да рисува в него. Погребан е с адамитска церемония на 19 август 1516 г. Тогава е бил 65-годишен.

Тъй като художникът не е имал навика да датира своите произведения, на историците се налага сами да изготвят хронологията в неговото творчество. Макар и неточна, тази подредба позволява в някаква степен да се класифицират творческите му периоди. Приема се, че първите му сатирични картини датират от 1470 година. Създадените в периода 1475-1480 година имат по-скоро нравоучителен характер. Към този период могат да бъдат отнесени "Седемте смъртни гряха", "Сватба в Кан", "Фокусник", "Премахване камъка на глупостта", картина, която е по-известна като "Операция на глупостта".

Както би следвало да се очаква, много от своите произведения Бош изпълнява по поръчка на Zoete Lieve Vrouw. Като такива можем да посочим цветния витраж в църквата "Св.Йоан", картини, които използват като сюжет разпятието и много други.

Независимо от своята обвързаност с църквата и изключителните си богословски познания, Бош не губи нито за миг интерес към достиженията на науката по онова време. Освен че се проявява като изкусен строител, художникът се е занимавал и с астрономия, медицина, химия. Според разкази на негови съвременници, е бил очарователен разказвач на приказки и притчи. Знаел е много пословици и като цяло е бил изключително ерудирана личност.

Като типичен пример за пренос на характерната мъдрост на фламандския фолклор в алегоричните му платна може да бъде посочена картината "Извозване на сеното", сюжета на която е взаимстван от древната пословица "Светът е като купа сено, от която всеки иска да вземе колкото е възможно повече".

Много загадки крие в себе си и творбата "Градината на земните наслади" - триптих, датиран към 1510 - 1515 година. В центъра е представена фантастична панорама на "Градината на любовта", която е населена с множество фигури на мъже и жени, необичайни животни, птици и растения. Картината в голяма степен напомня пъстър килим. Ако обаче внимателно се вгледаме в детайлите, не може да не открием всички пороци и тайни желания, присъщи на човешката природа.
Правени са многократни опити за дешифриране на заложените в картината послания. Още през 1605 година монахът Йосиф Сигуенц (Хосе де Сигуенс) пише:

"Според мен различието между картините на този художник и всички други, се състои в това, че повечето се опитват да изобразят човека такъв, какъвто изглежда отвън, само Бош е достатъчно смел, за да си позволи да изобрази човека такъв, какъвто е отвътре."

Изкуствоведите определят Бош като първия сюрреалист, заради изключителния колорит и невероятните светове, които изобразява в своите картини.

Много от неговите картини, като "Корабът на глупаците", "Операция от глупост", "Седемте смъртни гряха", "Завръщането на блудния син" и др., оказват голямо влияние на по-късните фламандски художници, особено на Петер Брьогел-стари.

[Edit]

Personal area
Enter
Register now!
Sign up in the largest Bulgarian site for art and you can view works for sale, detailed information about authors and auctions. You can publish your works for sale and auctions, to add information for authors.
Register now!
Bulletin
Subscribe for the newsletter of ArtPrice.bg in order to receive up to date information directly in your email!