Йордан Кръчмаров (1895-1980)е художник, скулптор,
Йордан Кръчмаров е майстор на скулптурния портрет. Създава голи тела и монументални композции. Днес Кръчмаров тъне в пълна забрава, а името му не говори нищо на публиката. Дори изкуствоведите и специалистите в жанра си спомнят с мъка, че “Кръчмаров бил много добър автор”, но никой не може да посочи конкретно произведение от него.
Йордан Кръчмаров започва да учи скулптура в Художествената академия през 1921–22. От 1923 до 1925 година следва в мюнхенската Академия за изящни изкуства и става първият чужденец, награден със златен медал от академията. В действителност той завършва с два златни медала, тъй като и дипломната му работа е оценена като гениална. По това време Мюнхенската академия връчва годишните награди само на сънародници, но талантът на българина ги е принуждава да се откажат от правилата. През 1926 година се завръща в София и се дипломира в класа на Жеко Спиридонов.
През 1937 г. Йордан Кръчмаров печели златен медал на Парижкото изложение за изобразително изкуство.
Цар Борис и княгиня Йоана, както и десетки наши интелектуалци, ходят на крака в ателието, за да му позират. След 9 септември образите на Борис и Йоана са унищожени. След време се оказва, че единствен той е способен да създаде живи образи на Ленин, Сталин и Георги Димитров. /които пък са унищожени след 10 ноември 1989/
В анонимен конкурс за паметник на Никола Вапцаров Кръчмаров участва с три проекта ... и печели първо, второ и трето място. Кръчмаров спечели и конкурса за паметника на връх Шипка, но проектът е възложен на друг. Людмила Живкова му поръчва Кръчмаров 110-метрова скулптура на Космоса. Тогава се намират “добри” колеги, които да напомнят, че Кръчмаров е “царски автор”...
Борис Христов идва от Италия само за да позира на Кръчмаров - разказва Ваня Кръчмарова.
В изложба, посветена на 200-годишнината от създаването на Мюнхенската академия, СГХГ слага Кръчмаров в графата „и други”. Там Йордан Кръчмаров е представен с една глава на Андрей Протич, взета назаем от Националната художествена галерия. Но името на автора не фигурира в нито един от текстовете, написани за изложбата и разпратени до медиите. Въпреки че е единственият завършил с отличие Мюнхенската академия, а изложбата е посветена именно на нея.
[Edit]