Зенг Фанжи е съвременен китайски художник базиран в Пекин. От най-ранните етапи на кариерата му, творбите му са белязани с емоционална прямота, интуитивна психологическа мисъл и неговата внимателно калибрирана експресионистична техника.
Зенг Фанжи е роден през 1964 година във Вухан, провинция Хубей и живее и твори в Пекин. Той е израстнал по време на културната революция, след което учи в академията по изящни изкуства в Хубей. Там, повлиян от немския експресионизъм, Зенг често прави фигури с големи глави и преувеличени характеристики в дръзки мазки. Китайското традиционно изкуство и калиграфия са негови хобита. Неговите по-ранни творби като сериите “Месо” и “Болница” изобразяват хора от неговия квартал Вухан - основен транспортен възел в централен Китай. Той наблюдава ежедневието в билзките месарници и болницата Ксиехе.
Зенг е един от най-популярните художници на своето време, а в допълненение на това, той е един финансово най-успелите творци в Азия. През май 2008 поставя световен аукционен рекорд, когато един от шедьоврите му “Серия маски 1996 Номер 6” е продадена за 9,6 милиона долара в Хон Конг. Зенг живее и работи в Пекин от 1993 и е излагал по целия свят на места като Шанхайския музей за изкуство, Националния музей по изкуствата в Китай, Кунстмузеум в град Бон и Берн, Арт Център Санта Моника, както и в Le Musée d’Art moderne de la Ville de Paris.
Когато младият Фанжи открива, че има училище по изкуствата, решава да кандидатства, но поради слабата му подготовка по предмеди като математика и наука се проваля на кандидатстуденстките изпити пет години подред, докато най-накаря е приет в института по изящни изкуства в Хубей през 1987 година на 23 годишна възраст. "Бях късметлия, че родителите ми не ми оказваха натиск и не ме обезкуражаваха; те ме подкрепяха и с всяка година изпитните ми оценки се подобряваха, докато най-накрая ме приеха.", споделя той.
Въпреки, че всичко, което иска е да си стои вкъщи и да рисува, Зенг е назначен от правителството да работи за новосъздадена рекламна агенция, когато той завършва през 1991 година. По-късно това ще се окаже зората на рекламната индустрия в постреволюционен Китай. Зенг се отказва от работата си и се мести да живее богатия на култура Пекин в началото на 1993 година, след продажбата на първите си картини на Джонсън Чанг, прочут хонконгски колекционер. Година след пристигането му в Пекин, Зенг започва да работи по серията "Маски", която по-късно го прави художник мултимилионер.
Зенг Фанжи постига признание през 90те години за неговите картини от сериите "Болница" и "Месо", подписани от художника с червени месни цветови тонове. Картината на мъже разфасоващи парчета месо (серия "Месо" показват загрижеността на Зенг към съвременната проблематична история ( той е израснал в Китай по време на Културната революция) и изолацията и нестабилността на съвременния живот като цяло. По-късно портрети на хора като Франсис Бейкън и Сталин и картините от серията "Маски" на добре облечени граждани, криещи се зад маски засилват още повече това чувство на отчуждение.
През 1998 година Зенг Фанжи се бори да намери място къде да изложи своите картини. Пазарът за съвременно китайско изкуство едва съществува. Благодарение на помощта на новосъздадена местна дилърска агенция Зенг успява да окачи свое произведение в лобито на хотел Риц Карлтън в Шанхай и бил изключително доволен, когато картината "Серия маски Номер 6" от 1996 година била продадена на американски турист за 16 000 долара. Само 10 години по-късно същата картина е закупена за 9,7 милиона долара на аукцион на Кристис в Хонконг, което прави Зенг най-скъпоструващият жив азиатски художник, а американският турист, който я продава - много щастлив човек.
Днес Зенг е икона в света на изкуството и неговата кариера осигурява аналогия за развитието на съвременното китайско изкуство, вероятно дори и китайското общество преминало от утилитарния социален реализъм на детството му по време на културната революция до шеметните висоти на глобалните панаири за изкуство и 7 цифрови цени на картините му.
Подобно на Джаксън Полък, Вилем де Кунинг и други велики съвременни художници, Зенг Фанжи е творец, чиито творчески процес може да бъде сравнен с арт пърформанс.
"Рисуването за мен е медитация", казва Зенг. "То е удоволствие, не страдание". Сега, на възраст от 51 година, Зенг работи по документиране на творбите си от последните две десетилетия. Той очаква своя каталог, ретроспекция на всички негови творби, който ще бъде довършен от 2 до 5 години. Зенг е дисциплиниран, когато става дума за работа. Той взема всяка година едномесечен отпуск, през който пътува със своята жена и дъщеря. "Моят идеален ден е да се чувствам спокоен, свободен, в мир и блаженство.", казва той. "Изживявам перфектен ден почти всеки ден".