Факти
Цветана Видева - Графинята (Родена 1955 г.)

ПОЕЗИЯ ОТ ГЛИНА

 ЦВЕТАНА - ГРАФИНЯТА НА ИЗЯЩНАТА КЕРАМИКА
Завършвайки техникум по декоративна керамика, Цветана Видева, развива своето творчество, изграждайки себе си като автор, следвайки различни пътища към сърцевината на глината, основният материал на керамиката.
Светът познава различни техники и технологии на този вид пластични изкуства. Но Цветана не се примирява само с докосването на глината. Тя отваря широко сетивата си с огромното желание да открие непознатото. В тази посока й помага работата като реставратор на керамика, с участие в разкопки. И те не са случайни, а нейното присъствие е в работата (разкопки и реставрация на керамика) върху един голям енеолитен обект в близост до град Пловдив, който се оказва център с богато находище не само на керамика, а с абсолютни доказателства за един култов център, добре запазен през хилядолетията на времето.
Но Цветана не се задоволява единствено с реставрацията. Работата и в тази посока я изстрелва в един друг свят. Светът на глината. Усетила веднъж нейната пластичност, тя й отдава цялата си любов. Започва да създава специфични уникални съдове, които изработва въз основа на древните "модели". За нея е важно да проучи техниката и технологията на тези праотци, които й вдъхват надежда и респект.
Керамичката създава своя технология. Тя преминава през стилизацията на украсата на керамичните съдове или предмети. И не само това, авторката търси и открива възможностите за полиране на глинената основа, така че върху обемните плоскости да може "да рисува". Създава и поредица от керамични съдове с ажурна техника.
Най-очарователният период в творческия път на Цветана е свързан с любовта. В нейните керамични творения ще открием изяществото на формата, присъствието на антични орнаменти, на човешки лица - ян и ян , целувката, докосването, обгръщането, символични знаци на летящи птици, ластари на увивни растения форми на съдовете от сфера до яйцевидна форма, изящни, странни, изключително привлекателни.
Но най-важен мотив в декорацията на тези неподражаеми съдове, са отново две лица на мъж и жена вплетени в сферична форма, които неизменно са свързани с китарата, музикалният инструмент на нейния любим, един от най-добрите български музиканти на нашето време.
Това й напомня за Мексико, за керамиката на древното мексиканското изкуство, на което тя е голям фен.
Така, както енеолитният човек е оставял своите следи върху керамичните съдове, изобразявайки човешки тела, вплетени едно в друга, така и Цветана изгражда композиции, в които вплита цветя и птици, човешки лица и голи женски тела, маркира движението на водата, обгръща сферичния съд с меандри, прави го близък до земята, и същевременно, извисяващ човешкия дух към красивото и непреходното.
Тя има своето специално място в развитието на съвременната българска и европейска керамика, и е достатъчно известна сред ценителите на керамичното изкуство.

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!