През изминалите месеци медиите непрестанно съобщават за тревожната ситуация в Гърция. В изследване, направено от „Mutual art”, се проследява гръцката сцена на изкуството, като се обръща внимание на развитието на гръцките художници, галериите и аукционните къщи, предлагащи гръцко изкуство. По този начин би могло да се проследи влияе ли кризата на развитието на изкуството в Гърция и до каква степен. Ето и резултатите:
Арт сцена:
Освен стрийт арт художниците, черпещи вдъхновение от обстановката и заливащи улиците на Атина с графити по темата, официалните институции се съревновават да представят световноизвестни художници в своите пространства. „Културата е огромна отговорност, от която хората се нуждаят и имат интерес към нея. Ние (Гърция) също имаме голямо предимство в това отношение”, заяви в скорошно интервю големият колекционер и член на управителния съвет на Фондация Гугенхайм – Дакис Йоанну (Dakis Joannou). „Но правителството се възползва от нашите предимства, за да прави политически изказвания и печели гласове. Това е въпрос на оцеляване за тях и никой не иска да инвестира в култура или каквото и да е по време на банкрут.”
Министърът на културата и туризма, Павлос Геруланос, обещава промяна, прокламирайки: „Дните, в които министерството на културата отпускаше пари на своите приятели свършиха”. Много обаче, остават скептични по отношение на справянето на министерството с кризата.
Аукциони и продажби:
Независимо дали ни се иска или не, парите са най-важния аспект за процъфтяване на изкуството. Добрият пазар на изкуството позволява преобръщане на търсенето и дава път на нови инвестиции. В това отношение кризата в Гърция не изглежда, че е застрашила пазара на изкуството.
През месец май се проведе 17-тото издание на „ART-ATHINA” – най-големият форум за изкуство в Гърция. То беше определено като „шумен успех” за развитието на изкуството и пазара в статия, озаглавена „ART-ATHINA: Изкуството на гъвкавостта”. Там генералния директор на изложението, Александрос Станас, определи тазгодишното издание като „най-успешното за последните три години, по отношение както на продажби, така и на посетители – 18,000 са прекрачили прага на изложението”. И добавя: „в общи линии кризата засегна пазара на гръцкото изкуство през последните години, но доброто изкуство се продава дори още по-бързо в сравнение с предишните години. Изкуствено увеличеният пазар от последните години сега се коригира, движи се напред към вече установени артисти или многообещаващи млади такива.” Според неговите думи: „въпреки настъпилата икономическа криза и протестите, окупиращи града, изложението беше препълнено с хора. Ентусиазмът, показан от участниците и посетителите, засвидетелства, че настоящата криза не можа де бъде използвана като извинение. Съвременното изкуство служи както за социален катализатор, така и за средство за развитие и напредък”.
Пет месеца по-късно обаче, тази жизнерадостна картина се променя, когато се влошава още повече икономическата и политическа обстановка. През октомври гръцкият аукцион „G.E. Kapopoulos Auction House” в Атина представи доста слаби резултати. Въпреки, че цените и предварителните оценки бяха приемливи, вариращи предимно в обсега на пет цифрените числа, от 132- предложени лотове, бяха продаден едва 50. Топ лотът – произведение без название от художника Марио Прасинос, беше продадено за € 60,000. Това е с 650% повече от неговата първоначална оценка (€5,000-8,000). Останалите топ лотове се продадоха за около € 20,000 или по-малко, като поредната изненада на вечерта беше произведение на Никос Стуфано, надвишило първоначалната си цена (€1,200-1,800) с 789% и продадено за € 16,000. Повече от половината лотове обаче, бяха продадени на цена по-ниска от първоначалната си оценка. Експертите смятат, че това би могло да се дължи както на кризата, така и на липсата на интерес към инвестиции в гръцкото изкуство.
Въпреки това, тези лоши прогнози и резултати са далеч по-обнадеждаващи от развитието на арт пазара у нас. Пример за това са някои от аукционите през 2011-та година, за които ArtPrice писа – търг на аукционна къща „Виктория” и търг на аукционна къща „Ракурси” , където по-малко от 30% успява да бъде продадено и то на много по-ниски цени.
Освен в Гърция, нестабилни са аукционите и в световен мащаб. Най-скорошен пример за това е разочароващия аукцион на Кристис от миналата седмица за Импресионизъм и модерно изкуство, провел се в Ню Йорк. Както и последвалия го с изключителен успех, аукцион на Сотбис (http://artprice.bg/news_details.php?elem_id=1036 ), който върна увереността в пазара на изкуството.
Всичко това ни кара да се замислим какво ще се случи на предстоящите аукциони в и извън Гърция. В аукционна къща „Bonhams” в Лондон предстои търг за гръцко изкуство (21 ноември). Сред топ лотовете са „Персей и Андромеда” от Алекос Фасионос, оценена на €210,000 – 400,000. От аукционната къща споделят своето безпокойство, относно това събитие, припомняйки ни спадът с 63% при аукциона на гръцко изкуство, провел се през пролетта.
Сотбис вземат мерки относно своя традиционен аукцион, посветен на гръцкото изкуство. През октомври от аукционната къща съобщиха, че този търг ще се слее към аукциона за Европейски картини, който ще се състои на 22-ри ноември. За първи път от десетилетие няма да има самостоятелен аукцион на гръцко изкуство в Сотбис. Търгът е воден от произведение на Янис Моралис „Full Moon L”, оценено на € 340,000 – 570,000. Именно Сотбис държи рекорда за най-скъпо продадено произведение от гръцки автор: Константинос Воланакис, с произведението си „Пристигането на Караискакис във Фалер” от ноември 2008 г, продадена за £1,609,250.
Някои изложби и арт събития, провеждащи се в Гърция:
· 3-тото Солунско биенале за съвременно изкуство. Държавен музей за съвременно изкуство, Солун;
· Изложба на Алекс Хубард: „Мазето на Аламо”, галерия „Елени Коронео”, Атина;
· Изложба на Деймиън Хърст „New Religion” в музей „Бенаки”, Атина
· Изложба на Сол Левит „Line and Color” в галерия „Herakleidon: Experience in Visual Arts” в Атина
· Изложба на Анселм Рейл „Miessin Debris Acropolis”, галерия Gagosian, Атина
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар