НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Случаят „Белтраки” в Кьолн разкрива все повече фалшифицирани картини, продавани от световните аукционни къщи за десетки милиони щатски долари (14.12.2011)

В момента тече делото в Германия по един от най-важните случаи с крупни измами и фалшификации на картини от десетилетия насам. Те са създадени от Волфганг Белтраки (Beltracchi) в неговото „ателие”. Но с напредването на разследването, ситуацията за аукционните къщи, притежаващи и продаващи тези произведения, се влошава все повече.

По последни данни, списъкът с фалшифицираните картини нараства на 53, от които първоначално беше известно единствено за 14. Сега стана ясно, че световните аукционни къщи „Кристис” и „Сотбис”, както и нюйоркския дилър на изкуство – галерия „Дикинсън” („Dickinson”) са продавали тези фалшификати, без да са наясно с това. А между тях срещаме имена на художници като Андре Дьорен, Макс Ернст, Хайнрих Кампендонк, Моисей Кислинг, Фернан Леже,  Жорж Брак, Оскар Мол и много други модернисти,  творили в първите десетилетия на ХХ век.

„Изглежда, че почти целия свят на изкуството е „хванат натясно”…Фалшификатите са се разпространявали широко през последните години, преминавайки през ръцете на водещи аукционни къщи, арт дилъри, експерти в тази сфера, и видни частни колекционери”, коментира пред „The Art Newspaper”, директорът на галерия “Дикинсън” – Джеймс Раундъл, добавяйки: „Сигурен съм, че преди случая да бъде окончателно приключен ще се появяват още много неудобни разкрития”.

Белтраки, неговата съпруга Елен, нейната сестра Жанет и техния бизнес партньор Отто Шулте-Келингхаус са признати за виновни за фалшифициране и измами за 14 произведения на изкуството от областния съд в Кьолн. Както и виновни за продаване на фалшификати на модернисти от фиктивните колекции „Werner Jägers” и „Wilhelm Knops”. Белтраки и неговите партньори получиха най-тежката присъда от шест години лишаване от свобода.

Но за ужас на света на изкуството, списъкът с фалшифицирани произведения не свършва до тук. Още 39 произведения бяха разкрити, че са произлезли от въпросните псевдо-колекции. Сред тях са Bateaux à Collioure”, създадено около 1905 г. от Андре Дьорен, продадено от „Кристис” в  Лондон през 2007 г. за £ 2,000,000 (аукционната къща цитира колекция „Knops” за произход на произведението). В каталога е представено изображение на т. нар. етикет „Sammlung Flechtheim”, намиращ се на обратната страна на платното. Измамниците  са изфабрикували стикери от Алфред Флехтайм – прочут немски търговец на изкуство от 20-те години на ХХ век, като доказателство за произход. Именно фактът, че Флехтайм никога не е произвеждал каквито и да е етикети за своите произведения, усъмни разследващите в достоверността им.

Берлинската полиция смята, че аукционна къща „Кристис” е предлагала на търг още няколко фалшификата, сред които произведение на Хайнрих Кампендонк – „Mädchen mit Schwan” от 1919 г. за £67,500 през 1995 г; на Емил Отон Фриез„La Ciotat” от 1907 г., но непродадена през 2009г.; произведение на Огюст Хербин „Femme Assise” от 1918 г., непродадено през 1995г., но успешно продадено от „Сотбис” през 1998 г. за $90,500; и произведението на Андре Лот от 1920 г. – „Course de Cyclistes à Bordeaux” за £16,000 и през 1998 г. препродадено от „Сотбис” за $107,000.

Към тези произведения се добавят и първоначално разкритите: Landschaft mit Pferden от Кампендонк, дадена от актьора Стийв Мартин през февруари 2006 г. на аукцион и продадена  за £344,000, както и La Horde”от Макс Ернст, която не успя да се продаде през юли 2006, но след това бива продадена на колекция „Würth” за € 2,700,000.

Аукционна къща „Сотбис” също несъзнателно е продала няколко фалшификати на Белтраки, сред които: „Tremblement de Terre” на Макс Ернст за $1,100,000 през ноември 2009г. Автентичността на картината беше потвърдена от Вернер Шпис (Werner Spies), експерт по произведенията на Ернст. Освен това, „Сотбис” е продала произведението на Огюст Хербин „Femme et Enfants” за £56,500 през 1993 г. и  „Nature Morte à la Guitare” на Анри Хайден за £45,000 през 1992 г.

И двете аукционни къщи са се съгласили да компенсират някои от измамените купувачи, съобщават от полицията.

Но  аукционните къщи не са единствените потърпевши от скандала „Балтраки”. Много от произведенията са достигнали пазара и чрез частни колекционери и търговци. Галерия „Дикинсън” е притежавала платното „Bateaux à Collioure” на Дьорен, купено за $2,000,000 след което го е продала на частен купувач. По-късно платното се продаде на търг на „Кристис”. Галерията е продала и още едно платно на ДьоренMatisse Peignant à Collioure” за €4,500,000 на арт фондация „Хилти” (Hilti Art Foundation), собственост на милионера от Лихтенщайн – Майкъл Хилти. Творбата също носи фалшивия етикет на Флехтайм. Фондацията в момента иска компенсация от галерията.

За съжаление, творбите продадени от Белтраки преди 2000 г. са с изтекла давност и не може да се търси отговорност на фалшификаторите за тях. Повечето от новооткритите  39 произведения са продадени именно преди тази година. Според данните на полицията, повечето от фалшификатите са се продали във Франция, където Белтраки притежават имот.

Фалшификат на Макс Ернст
Фалшификат на Макс Ернст
Андре Дьорен -Bateaux à Collioure
Андре Дьорен -Bateaux à Collioure
Макс Ернст -Tremblement de Terre
Макс Ернст -Tremblement de Terre
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!