В началото на своята кариера Деймиън Хърст завладява целия свят с оригиналността на идеите си. Няколко години по-късно обаче, той стремглаво навлиза в царството на провокации, за които все повече се говори, че са чисто и просто плагиатски заемки.
"Първоначално работите на Хърст бяха свежи, изненадващи и сурови, но сега не са нищо повече от "стара шапка", пише арт критикът Робин Саймън. „Стилът му е невероятно повторяем. Съгласете се, че веднъж като видиш едно животно, разрязано на две, а половините висят в стъклени витрини, потопени във формалдехид, то все едно сте ги видели всички. Защото Хърст не се спря само с акулата, която шокира света през 1991 г. После продължи със същата идея и техника да спиртосва крави, овце, прасета. Какво ще последва сега? Хамстер?”
“Работите на Хърст се създават от негов екип подбрани талантливи и компетентни професионалисти. Така е трудно да се разбере откъде идват творческите му идеи - негови ли са, на екипа или на някой друг", пише още Саймън.
Творческите решения на Деймиън Хърст могат да се възприемат по различен начин – като провокация, скандализация, обида, подигравка. Все по-често обаче, те се свързват с плагиатство.
За най-известната творба на Хърст - украсения с диаманти череп - "От любов към Бога", която беше продадена за 100 милиона долара, се твърди, че не е нищо повече от имитация на евтина висулка от търговската улица High Street в Лондон. Докато диамантеният череп покорявал света на изкуството, служители в бижутериен магазин в централен Лондон веднага забелязали приликата с медальон, голям колкото човешка длан и с цена около 260 долара. Медальонът е направен от около 200 кристала без особена стойност. Всъщност според някои наблюдатели на бижутерийният пазар във Великобритания има над 100 подобни "черепни" артикула - обици, коронки, огледала, огърлици.
Някои арт критици определят черепа като безвкусица, други виждат в работата отражението на една култура, вманиачена в живота и имиджа на знаменитостите. За трети пък черепът е брутален коментар на темата за добива на диаманти в Африка.
Обвиненията в плагиатство обаче не се изчерпват с творбата "От любов към Бога". Повече от 15 творби на Деймиън Хърст са обявени за незаконни копия на чужди идеи. Някои от обвиненията са насочени към овцата-разпятие, медицинските кабинети, инсталацията с топка върху самолет, анатомичните фигури и работите с ракови клетки.
Чарлс Томсън - артист и съосновател на т.нар. „Stuckists" (група, занимаваща се с традиционно изкуство) - изброява обвиненията в плагиатство към Хърст в списание Jackdaw. Томсън пише за 15 примера за плагиатство. Списъкът включва медицинските кабинети, които Хърст излага за първи път през 1989 г. и инсталацията с големина на стая - „Pharmacy" - от 1992 г.
„Джоузеф Корнъл излага своя „кабинет" с шишета по рафтовете, наименован „Pharmacy", през 1943 г. Хърст се смята за голям артист, но всъщност дължи успеха си на идеи, собственост на други творци, които той на практика е откраднал. Хърст е плагиат по начин, който би бил тотално неприемлив в сферата на науката и литературата например" - заявява Томсън.
През 2007 г. артистът Джон Ликей претендира за авторски права над инкрустираните със скъпоценности черепи, които той изработва през 1993 г. С подобен обвинителен иск и американката Лори Прешъс се обръща към съдебната система, за да защити откраднатите си от Хърст идеи - витражообразните пеперудени криле.
През 90-те г. Хърст и Ликей са приятели, участват в групови изложби заедно. Ликей обаче подхваща интензивни занимания с будизъм в ущърб на материалните блага. Ликей не е продавал нищо над 3500 лири, докато три разпнати овци на Хърст са оценени на 5.7 милиона лири. Сходна е разликата и в стойността на изкуството на Прешъс, сравнено с това на Хърст.
Плагиат или не в момента за Деймиън Хърст се говори като за най-богатия жив артист в света. На негови произведения принадлежат някои от най-забележителните пазарни рекорди - най-впечатляващи са приходите от 200 млн. USD, събрани за негови творби през 2008 г. от един единствен аукцион.
Отношението на арт общността към него е противоречиво. Въпреки обвиненията в плагиатство календарът изобилства от събития, посветени на творчеството на Деймиън Хърст. От 12 януари 2012 г., един от водещите галеристи в света - Лари Гагосиан, ще покаже глобалната изложба The Complete Spot Paintings /1986-2011/ на Деймиън Хърст. Произведенията ще бъдат представени едновременно в 11 филиала на Gagosian Gallery - в Ню Йорк, Лондон, Париж, Лос Анджелис, Рим, Атина, Женева и Хонгонг.
През април 2012 г. ще се състои първа голяма ретроспектива на Деймиън Хърст, която ще бъде представена в Turbine Hall на Tate Modern в Лондон.
От друга страна обаче, в обявената преди няколко седмици национална класация за най-влиятелен и вдъхновяващ художник на всички времена на Острова се оказа Дейвид Хокни , като Деймиън Хърст не влезе дори в Топ 10.
Дали обвиненията в плагиатство ще уронят престижа на британския художник? Ще продължи ли да използва чужди идеи и да трупа пари и слава на чужд гръб? Единствено времето ще покаже и моралната отговорност на обществото, което само избира дали да толерира или да наказва подобни деяния.
*** Статията е по публикации на печата във Великобритания.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар