Музеят на Зигмунд Фройд в Лондон показва уникална селекция от наскоро открити ръкописи на Луйс Буржоа. Както е известно артистката се е подлагала на фройдистка психоанализа в продължение на цели 30 години, за да се справи с травмите и фантазиите от детството си, белязали изкуството й.
Ръкописите, представени в настоящата изложба „Louise Bourgeois: The Return of the Repressed" са правени по време на терапията. Паралелно с ръкописите, поместени в експозицията, присъстват и работи като бронзовата висяща скулптура от 1968 г. „Janus Fleuri", представляваща двуглав фалос, както и напечатания текст „I Am Afraid" от 2009 г.
Изкуството на починалата преди 2 години Луйс Буржоа изобилства от автобиографични препратки - от паякообразните скулптури „Maman" (френската дума за майка), до заредените с деструктивна енергия инсталации като „The Destruction of the Father".
„Изкуството за Буржоа е система за самоопознаване, за туширане на страховете и напреженията, за прогонване на някогашни травми", споделя Филип Ларат-Смит, литературен архивист на Буржоа и куратор на изложбата.
Луйс Буржоа се ражда в богато френско семейство и се мести в Ню Йорк през 1938 г. Там се омъжва за американския историк на изкуството Робърт Голдуотър. Живее в Челси до смъртта си през 2010 г. на възраст от 98 години.
Изключително депресирана след смъртта на баща си, Буржоа се подлага на терапия през 1951 г. и от 1952 до 1982 г. редовно посещава Хенри Ловенфелд, ученик на Фройд. Голяма част от емоционалната нестабилност на Буржоа се концентрира около фигурата на избухливия й, склонен към изневери баща, който има връзка с гувернантката на Буржоа. Не по-малко драматична е връзката й с нейната майка.
Самоубийствени импулси, заплахи за убийство, постоянни пристъпи на гняв, ревност, вина, желания са изляти върху хартията под формата на текстове и рисунки.
Ръкописите са намерени от асистента на Буржоа, Джери Горовой през 2004 и 2010 г. Оформени като спирали или прилепнали една към друга колони, писанията на Буржоа напомнят самите й скулптури. Между 1953 и 1964 г., в периода на интензивна терапия, Буржоа спира да излага изкуството си. „Писанията, които тя създава в периода на психотерапия запълва една огромна празнина в това, което знаем за нея. Това е илюстрация на важността на психоанализата за цялостното развитие на изкуството на Буржоа, не само през 50-те, но и до самия му край през 2010 г.", коментира Ларат-Смит.
След подновяването на творческата си кариера, Буржоа изоставя предишните серии от праволинейни монолитни фигури, наречени „Personnages", и започва да майстори меки форми, напомнящи части от човешкото тяло.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар