Почти 133 млн паунда реализира аукционна къща „Кристис” на вечерния търг „Следвоенно и съвременно изкуство” , който се проведе на 27 юни в Лондон. За сравнение, техните световни конкуренти от „Сотбис” отчетоха едва 69,3 млн. британски лири на аукцион със същото заглавие, който те направиха предишната вечер, на 26 юни 2012.
Последното драматично състезание между „Кристис” и „Сотбис” започна още през май, когато двете конкурентни къщи обявиха датите и артистите, предлагани на техните летни наддавания. С един ден разлика между търговете, и двете фирми заложиха на едни и същи имена - Франсис Бейкън, Ив Клайн, Герхард Рихтер, Жан Мишел Баскиа, Рой Лихтенщайн и Лушиан Фройд. Разликата в реализираните цени обаче, е невероятна.
На 27 юни „Кристис” отбеляза абсолютен световен рекорд за произведение на френския постмодернист Ив Клайн. Неговата „Синя роза” бе откупена след драматично наддаване за невероятните 23,5 млн. паунда. Само преди по-малко от 10 години творби на Ив Клайн можеха да се намерят за 50-100 хиляди евро на панаирите „Фиак”, „Фрийз” и „Арт Базел”, коментираха наблюдатели. Авторът стигна психологическата бариера от 1 млн. почти изведнъж, след като през 2006 г. център „Помпиду” организира голяма негова ретроспектива. Оттогава насам цените му не са спирали да растат, и все пак 23,5 млн е рекорд, който ще остане в историята, казаха от „Кристис”.
Това е и най-високата цена, платена някога за френски артист, работил след Втората световна война. Другото произведение на Ив Клайн, предложено от „Кристис”, „Релеф на синя гъба” бе откупено за достойната сума от 7,657 млн. паунда.
Картините на Ив Клайн, предложени от „Сотбис”, не бяха от периода на неговото релефно изкуство и се бориха за цени от 800 хиляди до 1 млн.
Като начало двете аукционни къщи възлагаха най-големи надежди на една от легендите на британското изкуство, Франсис Бейкън. И „Сотбис”, и „Кристис” предложиха по едно негово произведение със заглавие „Изследване за автопортрет” - части от значителната серия творби на Бейкън, в които той изследва собствения си образ, опитвайки се проникне отвъд тъканта на материалното и видимото.
Автопортретът, предложен от „Кристис”, бе продаден за 21,5 млн. британски лири, докато произведението със същото заглавие, рекламирано от „Сотбис”, смени собственика си срещу четири пъти по-малката сума от 5,2 млн. паунда.
„Разликата в постигнатите резултати се дължи на факта, че нашата картина на Бейкън бе предварително оценена много по-високо от творбата, предлагана от „Сотбис”, галантно обясниха победителите от „Кристис”. – „В един момент състезанието за високи цени опира не само до намиране на добри клиенти, а преди всичко - до откриване на качествени произведения. Щастливи сме, че собствениците на тези картини се довериха на нас”, заключиха от „Кристис”.
Подобна картина се разигра и в продажбите на произведения от Жан Мишел Баскиа и Лушиан Фройд. На своя търг на 26 юни „Сотбис” отбелязаха доста добри цени за двамата автори – „Войник” на Баскиа се откупи за 5,585 млн, а произведението на Лушиан Фройд замина за близо 2 млн. Радостта на хората от „Сотбис” обаче, продължи само една нощ. Защото на следващата вечер техните конкуренти от „Кристис” реализираха двойната цена от 12,9 млн. за картина без заглавие на Баскиа и 4,297 млн. за Голо тяло на Лушиан Фройд.
Най-скъпият съвременен артист Герхард Рихтер също даде далеч по-добри резултати в залата на „Кристис”: 12, 697 млн. британски лири плати колекционер за абстрактно живописно платно на немския нео експресионист, докато на търга на „Сотбис” най-високата цена за него едва стигна 4,240 млн. (платена за фотореалистичното платно „Йерусалим”).
Рой Лихтенщайн, един от създателите на попарта, също се отчете подобаващо на двете наддавания – неговата „Отражения от Джесика Хелмс” бе продадена от „Кристис” за 4 млн., а „Сотбис” се разделиха с тяхната творба от същия период срещу 2,5 млн. И двете картини са в типичния за Лихтенщайн стил, наподобяващ уголемено фотокопие на страница от списание или комикс, а образите са нарисувани така, сякаш увеличението е толкова голямо, че растерът е станал видим.
За утешение на „Сотбис”, тръжната къща успя да реализира неочаквано добри резултати за автори, които не бяха предложени от „Кристис” изобщо. „Трагичното превъплащение на Салвадор Дали” на Глен Браун надмина двойно очакванията на аукционната къща и след инфарктно наддаване между осем желаещи картината, тя смени собственика си за рекордните 5,193 млн паунда (срещу очакваните 2,2 млн). Три произведения на скулпторката Луиз Буржоа, наричана от всички Жената-паяк, стигнаха обща цена 2 млн. паунда, докато очакванията за тях бяха около 1,1 млн.
Независимо от разликата в резултатите между двете тръжни къщи, летните аукциони на Следвоенно и съвременно изкуство показаха, че цените на тези произведения растат с необяснима скорост, коментираха арт наблюдатели. В момента, в който се появят качествени творби на наддаванията, колекционерите са готови да се борят за тях на всяка цена.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар