Изследователите, които заявиха, че са открили над 100 неизвестни досега творби на Караваджо, са действали прибързано и не са направили необходимите научни проверки, заявиха изкуствоведи от Рим.
На 6 юли 2012 двама изкуствоведи, Мауруцио Бернадели и Адриана Конкони Федриголи, публикуваха сензационната новина, че са открили над 100 неизвестни досега рисунки и картини на един от създателите на барока Микеланджело Караваджо. Те пуснаха за продажба електронни книги с репродукции и текстове на четири езика.
Десетки арт критици в Страната на ботуша обаче, реагираха повече от скептично на смело атрибутираните произведения, а водещ куратор нарече откритието „пълно фабрикуване”, пише Интернейшънъл Хералд Трибюн.
Професорът по бароково изкуство в университета в Неапол, Томасо Монтанари, обвини колегите си, че не са спазили научната процедура, факт, който компрометира откритието им. Според него начинът, по който сензационната новина бе оповестена, прилича на телевизионните промоции за продажби на домашна бяла техника. „Това, в света на науката, стои несериозно”, заключи професорът.
Стоте новоткрити произведения идват от Замъка Сфорца в Милано, където се съхраняват почти 2 000 работи, създадени в ателието на учителя на младия Караваджо, Симоне Петерцано.
Единият от изследователите, работили по идентификацията на Караваджовите работи, Мауруцио Бернадели, каза, че прибягнал до публикуването на електронната книга, защото научната дейност в Италия е в ръцете на отдавна установени приятелски кръгове от академици, които спират развитието на младите учени. „Публикувахме книгата на четири езика, за да стигнем до колкото е възможно повече изкуствоведи” – каза той. „Постъпихме така, защото сме отворени да чуем повече научни мнения, това е един много по-демократичен начин на развитието на историята на изкуството, отколкото спазването на академичната процедура” – допълни г-н Бернадели и отрече всякакъв комерсиален интерес.
Мауруцио Бернадели е директор на фондация Музеи в Бреша, която се грижи за паметниците и организира изложбите в града.
Според Паола Карета, една от най-сериозните изследователки на Караваджо в Италия, е възможно рисунките да са наистина негови. Проблемът с това откритие не е, че просто са намерени 100 неизвестни работи на огромна цена. Ако се докаже, че рисунките са на бароковия художник, това ще промени изцяло научните представи за неговия подход на работа, защото досега се е смяташе, че Караваджо не е ползвал подготвителни рисунки, а е живописвал директно от натура.
В същото време, в замъка „Сфорца” бяха намерени скици на много от образите, които той повтаря по-късно в някои от най-известните си платна.
„Няма логика рисунките на Караваджо, за когото се знае, че не е правил рисунки, да стоят в ателието на неговия учител”, каза от своя страна друг учен, г-н Кристиянсен.
Главният куратор по Европейска скулптура и живопис в държавния музей в Лос Анжелис, Патрис Марандел, също се произнесе негативно: „Тези хора не са специалисти по Караваджо, отсече той. – Това е пълна измислица”.
Стефано Боери от културната служба в Миланското кметство каза, че вече се създава комисия от учени, които да изследват наново рисунките. Според него, най-неприятен в цялата история е начинът, по който откритието е било оповестено и новината изненадала всички историци и държавни служители.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар