„Ако можехме само да изкореним мозъка си и да използваме единствено нашите очи.” Пабло Пикасо
„Интересувам се предимно от идеи, не от визуални продукти. Искам отново да превърна живописта в действие, извършвано от съзнанието.”
Марсел Дюшан
Пабло Пикасо и Марсел Дюшан – двамата най-влиятелни художници на ХХ век се изправят един срещу друг в единствената по рода си изложба, организирана от стокхолмския музей за модерно изкуство. „Той грешеше” е името на тази изключително интересна изложба, която се стреми не само да представи разликите в изкуството и методите на двамата артисти, но и техните общи черти. Пикасо поставя основите на модерната живопис, а Дюшан ги разклаща и напълно трансформира представите ни за изкуство.
Те често са разглеждани като съперници, а и идеите им за изкуство – като напълно несъвместими. Истината обаче е, че благодарение на тях изкуството е такова, каквото го познаваме днес.
2012 г. е особено важна и за двамата художници, защото точно преди 100 години се осъществява първата среща между тях. Преди Пикасо да умре през 1973 г., той забелязва, че все повече съвременни художници се влияят от идеите на Дюшан, което поражда и огромната ненавист, която той таи към него. Когато новината за смъртта на Дюшан пристига, единственото, което Пикасо казва е: „Той грешеше”.
Изложбата се съсредоточава и на приликите между двамата художници, които на практика са игнорирани от съвременните изкуствоведи. Една от тях е, че и двамата са поддържани от основателя на сюрреализма – Андре Бретон. Той посвещава и брой на списанието „Minotaure” на всеки от тях.
В по-голямата си част, изложбата е съставена от произведения от фонда на музея в Стокхолм, който притежава една от най-престижните колекции в света от произведения на Дюшан и Пикасо. Тук се пази шедьовъра „Голямото стъкло”, известно още като „La mariée mise à nu par ses célibataires, meme” на Дюшан, както и множество скулптури, картини и рисунки на Пикасо. Музеят също е заел множество произведения, благодарение на което е покрит период от почти седем десетилетия в изкуството.
Две от произведенията, собственост на музея – „Бутилка, стъкло и цигулка” (1912) на Пикасо и „Колело” на Дюшан, са „гвоздеите” в изложбата, които най-ясно показват различните търсения на двамата художници.
Изложбата отвори врати на 25-ти август и ще продължи до 3-ти март 2013 г.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар