„Ако до преди двадесет години е имало 20 великолепни произведения и четирима купувачи, то сега има четири такива произведения, ако си късметлия, и 50 купувача” – това заявява Насър Калили – ирански бизнесмен и филантропист. През последните 40 години той е събрал впечатляваща колекция, наброяваща над 20,000 произведения на ислямското изкуство. Днес той все още е един от най-активните купувачи на ислямско изкуство – през последните две години е похарчил около £ 30 млн. за този вид изкуство.
Днес пазарът на ислямското изкуство определено има напредък и се развива с бързи темпове въпреки, че не винаги е стабилен. В САЩ например, където той е пренебрегван с идването на Иранската революция през 1979 г., днес има своите ценители и печели все повече привърженици. За това до голяма степен допринася отварянето на ново крило в музея Метрополитън, посветено на ислямското изкуство. Само осем месеца след откриването, то беше посетено от 593,000 души, което повиши и годишната посещаемост до рекордната – 6,3 милиона.
В други части на света ислямското изкуство също предизвиква огромен интерес – музеят Лувър предстои да открие на 22-ри септември павилион, посветен на ислямското изкуство, а следващата година – музеят Ага Кан ще дебютира в Торонто.
Арабските страни също планират или вече са изградили музеи за ислямско изкуство, като най-светъл пример за това е Музеят на ислямското изкуство в Доха, създаден преди 5 години, но вече диктуващ тенденциите и пазара.
По отношение на аукционите – цените все още не са главозамайващи и има още много за колекциониране, споделят експерти от аукционните къщи. Най-скъпо продаденото произведение струва едва £7,4 млн. – това е цветно илюстриран пергаментово фолио от известния ръкопис от 16 в. „Шах-наме”.
Центърът на ислямското изкуство за сега е Лондон – тук са най-големите търговци и аукционните къщи – Сотбис, Кристис и Бонамс, провеждащи аукциони на ислямско изкуство всяка есен.
Резултатите обаче, все още не са постоянни. През пролетта на 2011 г. общите продажби на Кристис и Сотбис бяха $78,9 млн., докато тази година те паднаха на $23,3 млн. Една от причините за това беше липсата на „звездни” лотове и факта, че бяха предложени много по-малко произведения. Директорът на Кристис на международния отдел за ислямско изкуство изтъква, че „пазарът е твърде емоционален. Когато нещата вървят добре, цените се покачват много над първоначалната оценка. Шест месеца по-късно, идентични произведения не се продават, или обратното”.
Пример за това е селджукска кама от 13 век, предложена на търг през октомври 2010 г. за сумата от £50,000-80,000. Тя не се продава. Предложена е отново през 2011 г., с първоначална оценка £ 30,000-50,000, тя се продава за впечатляващите £361,250. „Ето, колко трудно е да се оцени едно произведение”, споделя още той.
Това обаче, може би се променя сега, когато този пазар вече не се регулира единствено от арабските шейхове и европейските ценители на изкуството, споделят от „Уолстрийт джърнъл”.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар