НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Изложба на Banksy в Маями предизвиква критики и дебат за автентичността и стойността на графитите му (04.12.2012)
Два от графитите на Banksy, нарисувани през 2007г. в Палестина и след това появили се в  противоречива изложба в Keszler Gallery, близо до Ню Йорк през 2011г., ще бъдат показани отново в Маями през месец декември. Преместването на „Stop and Search” и „Wet Dog” от Западния бряг предизвика яростни критики от специалисти, които твърдят, че произведенията трябва да останат на мястото си и галериите нямат право да ги взимат.

Двете творби заедно с „Kissing Coppers”от 2005г., която е „спасена” от стена на кръчма в Брайтън, Великобритания, и „Out of Bed Rat” от 2002г.,  нарисувана в Лос Анджелис,  ще бъдат показани от 5 до 9 декември в изложбата “Banksy Out of Context”/ Banksy извън контекст/ в Маями, Флорида. Изложбата на британския графити артист е част от Панаира за съвременно изкуство в Маями и е организирана от собственика на Keszler Gallery – Стефан Кеслер и Робин Бартон - собственик на лондонската Bankrobber Gallery.

Двамата галеристи са сериозно критикувани за това, че незаконно са транспортирали  творбите на Banksy от Палестина. Според Бартон, обаче те не са взели графитите директно от местата им, а са ги купили, след като са били изоставени в каменоделен двор във Витлеем, година след като са нарисувани. Той твърди, че палестинци свалили творбите от местата им и се опитали да ги продадат по интернет за $500,000 и така се свързали с него. През 2010г. Бартон и Кеслер плащат £24,000 за да транспортират произведенията, които тежат приблизително 6 тона, през израелската граница и после до Великобритания, където ги реставрират и рамкират. Бартон казва, че нито една от работите в изложбата няма да се продава, тъй като целта е „да се дебатира дали едно произведение има стойност отвъд оригиналния си контекст.”

Миналата година по време на предизвикалата скандал изложба в Keszler Gallery „Stop and Search” се оценява на $450,000, „Wet Dog” на $420,000, „Kissing Coppers” на $550,000, а „Out of Bed Rat” на $400,000. Нито една от тях не е с удостоверено авторство на Banksy, който остава анонимен и никога не подписва графитите си. „Pest Control” – единствената институция, която удостоверява авторството на Banksy само за произведенията му, създадени за галерии – отказва да определи дали той е автор на тези графити. Това е, за да се защити художникът от преследване за унищожаване на публична собственост.

Според самият Banksy „да се удостовери авторството на уличното изкуство е все едно да напишеш самопризнание”. Всички четири произведения са на официалния сайт на артиста, което се приема като доказателство, че са създадени от него. Все пак липсата на  автентификация на графитите води до объркване на пазара и ги прави непродаваеми в аукцион. Робин Бартон описва това като патова ситуация, защото „Banksy никога няма да признае авторство, но всички знаем, че те са оригинали”.

Banksy посещава за пръв път Палестина през 2005г., когато прави девет графита върху дългата 703 км стена на Западния бряг. Те изобразяват сцени от живота отвъд стената и са популяризирани от правозащитници, осъждащи бариерата, която Израел строи от 2002г. Британският художник се завръща през 2007г., когато създава още шест графита и организира изложба, за да привлече внимание към конфликта между израелци и палестинци. 

.
.
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!