Лондонското метро се оказва един от най-големите меценати и патрони на изкуството на Острова, доказва изложба, празнуваща 150-годишнината от създаването на първата подземната железница в света. Експозицията „Изкуство от подземието” включва плакати, създадени от някои от най-големите артисти, живели във Великобритания – от Ман Рей и Франсис Бейкън до Пол Наш.
След дълъг и щателен анализ комисия от арткритици и художници избра 150 произведения, които да бъдат извадени за юбилея. Всяка година от историята на метрото ще бъде представена с един плакат –най-добрият за времето си. Така зрителите ще могат да проследят не са само хронологията на железниците, но и как артистичният стил се е променял с всяка година, за да се стигне до съвременните дизайнерски решения. Това е първата подобна изложба от 1963 г., когато железницата празнуваше своя сто годишен юбилей.
„Лондонското метро винаги е спонсорирало креативността, за да може изкуството да докосне всеки човек, дори ако той не ходи по изложби. Освен това дизайнерските решения са по-смилаеми и по-близки до обикновения човек. Тези плакати помагат на хората да разберат различните артистични школи без да са получили специално образование”, каза директорът на колекцията към Тейт Сам Мълинс.
Така например, артистът Едуард МакНайт е човекът, „превел” кубизма и футуризма на по-разбираем визуален език. Неговите произведения пресъздават движението чрез множество повтарящи се линии и различни гледни точки. След тях човек много по-лесно може да почувства работите на Пикасо и Брак в Тейт Модърн.
В експозицията ще бъдат показани постери от ХІХ век, направени на печатарски машини за вестници. Първият графичен плакат датира от 1908 г. Сред най-интересните творби в изложбата е „Лондон, продължавай да се движиш” на сюрреалистичня фотограф Ман Рей. В работата могат да се видят влиянията на психоанализата и фройдистките идеи за подсъзнанието и как те са се отразили на рекламата на метрото. Метрото, освен това е било любима тема на футуристичните движения по цял свят, тъй като е олицетворявало технологичното и мечтано бъдеще.
Произведенията в експозицията са разделени в няколко теми – „Намери своя път”, включваща карти подкрепени с цветущи лозунги – като „Стигни по-бързо до своето куче”. „Блестящият Лондон” пък показва „лъскавата страна на града” - творби, празнуващи големи концерти или пък спортни събития. „Столица на културата” събира постери, посветени на срещата с различни култури, която се случва в Лондон. Те ви окуражават да отидете до Тейт Модърн или пък до Националната галерия. Темата „Далече от Лондон” е за плакати, които ви помагат да намерите пътя извън града и зеленото бягство през уикенда.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар