Заведено е дело срещу аукционна къща „Сотбис” от Ланселот Туайтс, който е предоставил произведението за търг на Сотбис през 2006 г. и то бива продадено за сумата от 42,000 британски лири. Картината е каталогизирана като „Картоиграчите” (The Cardsharps), копие на Караваджо, датиращо от 17 век. То е собственост на семейството от 1962 г.
Нова експертиза върху произведението обаче, сочи че то е дело на самия Караваджо и цената му на аукцион би следвало да бъде около 10 млн. британски лири. Разликата в цената е главната причина за иска срещу „Сотбис”. В иска също така се споменава, че от аукционната къща не са направили необходимото проучване относно историята на произведението.
В своя защита „Сотбис” заявят „мнението, че това произведение е копие, а не подписана творба на Караваджо е на изкуствоведа Ричард Спеар, както и на няколко други водещи експерти в областта, сред които – Хелън Лангдън – изследовател на италианския барок и автор на биографията на Караваджо от 1998 г.; Себастиан Щутце, професор по изкуствознание в университета във Виена. Цената на произведението отразява търсенето на пазара на изкуството, по време на търга на Сотбис през декември 2006 г. Каталогът, в който произведението е включено, е съставен от световни водещи куратори, изкуствоведи, колекционери и търговци ни произведения на изкуството”.
Новата атрибуция е дело на сър Денис Меън (Denis Mahon). Тази версия е подкрепена също от редица прочути изкуствоведи и специалисти по Караваджо, сред които: Мина Грегъри и Маурицио Мартини, Антонио Паолочи – директор на Ватиканския музей; кураторът и експерт по болонезко изкуство – Даниеле Бенати; Томас Шейдер – автор и реставратор; и Улрих Биркмайер – главен консерватор на Wadsworth Atheneum в САЩ.
Меън, който почина през 2011 г., завеща на Великобритания неговата колекция от 58 произведения на изкуството, оценена на около 100 млн. британски лири. Той беше един от експертите, който през 2005 г. каза, че е „убеден”, че „Йоан Кръстител с агнеца”, каталогизиран от „Сотбис” през 1998 г. като „произведение от кръга на Караваджо” е всъщност от самия Караваджо. Той бе също и един от експертите, който подкрепи индентификацията на „Пленяването на Христос”, намерена в ирландски религиозен колеж, като липсващ оригинал на Караваджо.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар