Дюшан заедно с Джорджо де Кирико и Макс Ернст е един от най-радикалните творци от началото на 20 век.
Дюшан се отказва от традиционното рисуване на 25-годишна възраст и не излага свои творби в Европа до 30-те г. Той обаче, е добре известен в средите на сюрреалистите още от 1922 г.
През 1937 г. Дюшан разработва дизайна на входа към галерията на Андре Бретон, Gradiva, в Париж, а през 1934 г. Бретон вече е написал резюмета върху работата на Дюшан, подчертавайки изключителната му значимост за модерното изкуство. Въпреки това, Дюшан отхвърля всякакви покани за участие в проектите на сюрреалистите: „Всички тези изложби на картини и скулптури са способни да ме разболеят, затова и предпочитам да стоя настрана от тях".
Дюшан все пак взима участие в изложбата на сюрреалистично изкуство в парижката галерия Ratton през 1936 г., а две години по-късно работи и над изложбата Exposition Internationale du Surréalisme, организирана от Бретон и Пол Елюар в парижката Galerie des Beaux-Arts.
Декорът, който създава Дюшан за изложбата, представя един сюрреалистичен свят, изпълнен със сънища, игри, изненади и опасности. Художникът е вдъхновен от сюрреалистите, което ясно личи в по-късните му творби, като инсталацията Étant donnés (1946-66). Въпреки това, той остава независим артист, който сам чертае своя път на развитие.
Изложбата “Surrealism & Duchamp” в Modernа Museet, Стокхолм, продължава до 5 януари 2014 г.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар