Пушкинският музей в Москва този път запознава обществеността с колекцията си на илюстрирани американски реклами. Музеят вече е имал експозиция на известните плакати на Алфонс Муха, на произведения на майсторите на френски плакати, изложбата на английския реклама плакат, екпонирана колекция от графични дизайнери, които работят в Полша. Това е първото представяне пред руска публика на избрани корици на американски списание и рекламата в този вид издания от края на XIX до началото на XX век.
Американската обложка е уникален материал, който показва и проследява невероятно точно историята на популярните издания. В средата на XIX век дизайнът на изданията е в начален стадий, но с времето и това оформление започна да привлича професионалните илюстратори, които специализират върху външния вид на списанията. И така ги насочват към клиенти и абонати.
Подбраното от колекцията на Музея Пушкин представя работите на водещи художници, работещи в американската илюстрация през втората половина на XIX и началото на ХХ век, включително Едуард Пенфийлд, Джордж Планк, Пенрун Стенлуз, Хелен Драйдън и много други. Те са пионерите на модерния дизайн от списанията в Америка.
Началото на ерата на средствата за масово осведомяване в САЩ е свързано с появата през 1850 г. на месечното спиасние Харпър. Ревниви негови съперници стават на пазара изданията на Скрибнер, и също спиаснието „The Century Magazine” . Те са сходни по характер и имат една цел - да се превърнат в постоянни спътници на съвременното американско семейство. Тези списания публикуват информация и в подлистници нови книги и политически ревюта, научно-популярни статии и бележки за пътувания , съвети за домакинството и сезонен гардероб.
Тези публикации ни позволяват да се проследят външните промени в списанията. Отначало вестникарските модули от около 1850-а следват викторианския стил с богато украсен луксозен интериор в стил сецесион. Този класически вид бе " взривен " от младия художник Едуард Пенфийлд, които в продължение на тридесет и четири години на творчеството си създава близо 1000 корици на 25 списания за различни теми, както и стотици рекламни плакати за проблемите към списание Харпър . Новостта на методите му се основава на едно много просто решение - уголемени изображения на цифри или наименоавния, ясно разграничение между елементите на печатната форма, ефектни цветове.
От началото на 1890-те един от водещите дизайнери на списания е Уил Хенри Брадли, създател на кориците на списания „Book”, „The Echo” , „Colliers” и плакатите от серията „Inland”. Той демонстрира, че е непоколебим поддръжник на произведения на изкуството и последовател на великия английски художник Уилям Морис и английската традиция в оформлението на книгата.
Дейностите на Брадли в списанията и дизайнерската му роля в рекламата е със значително влияние върху развитието на периодичните типографиски издания в Америка. През 1916 г. той става артистичен директор на най-голямата издателска централа „William Hearst Corporation” и в много отношения определя съвременната форма на популярни издания като „Cosmopolitan” и „Харпърс Базар” .
Възниква идеята и за елитни списания, адресирани до избрана общественост, подадени с други и по-елитарни изисквания на художественото решение. В края на XIX и XX век Харисън Фишър и Хауърд Чандлър Кристи бяха сред тези, които определят и оформят бъдещите принципи на кориците на лъскавите списания.
Подобно на по-големия от тях техен колега Чарлз Дана Гибсън, чиито образи на америкнски красавици се наричат „Гибсъновите момичета”, те се обърнали предимно към вкусовете на потребителите. Много женски лица, очи с удоволствието от миговете на идилични сцени на любовта, се превръщат в отличителния белег на тези творци.
С влизането в ХХ век идва и времето, когато жените налагат глобално правата си над модната индустрия и са станали сериозни претенденти дори в рекламната професия, доминирана както се видя дотогава от мъже. Хелен Драйдън , Сара Стилуел и Eма Стейнмент не бяха обикновени илюстратори на чуждите статии за модните тенденции в облеклото. Това са талантливи дизайнери , които са създали най-основните визии в изкуството на стила деко.
Стилът на кориците на списанията и илюстрациите от самоуката художничка Елен Драйдън е новаторски за времето си. Нея свързваме с вида на списание „Vogue” от 1910-те . Друг известен американски илюстратор, който има талант да се наложи е Джордж Улф Планк - също самоук художник от Пенсилвания. Планк се занимава с офрмлението на списанията Vogue и Vanity Fair.
Творческите постижения на американските дизайнери се оказват уникален художествен материал. В началото на XX век кориците на списанията се превърнаха в обект на събиране от колектори. В Русия е била създадена уникалната колекция от приложната графика, която е принадлежала на московския колекционер Фьодор Фьодорович Фьодоров.
Наследствен предприемач, син и внук на един търговец, Фьодоров е зет на известния индустриалец от Москва - А. Второв. Той е бил член на управителния съвет на асоциация " A. Второв и синове ", членува в Дружество за търговски площи в Бизнес съда в Москва през 1911 г. Става секретар на Съвета на Индустриалната и търговска къща „Фибри”. През 1934 г. Фьодоров продава колекцията си от чуждестранни плакати на Държавния музей на ново западно изкуство.
През 1948 г. след премахване на този музей, цялата музейна колекция е била прехвърлена на Държавния музей за изящни изкуства „Пушкин”. Изложбата ще включва над 200 графични творби..
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар