В едно занемарено жилище в Мюнхен най-неочаквано бяха открити 1 500 картини на велики художници. Всички тези произведения на изкуството са били иззети навремето от нацистите. Откритието на баварските митнически служители е уникално - става дума за 1 500 творби на художници като Пикасо, Матис, Шагал, Клее и Дюрер, които дълго време са били смятани за изчезнали. За заграбени от нацистите произведения на изкуството, които наскоро бяха върнати на законните наследници прочетете тук.
Произведенията са били конфискувани по времето на Третия райх. Националсоциалистите са ги иззели, тъй като според разбиранията им ставало дума за "упадъчни" произведения на изкуството. Много от тях са били направо заграбени от колекционери-евреи. Акцията на баварските митнически служители се е състояла още през пролетта на 2011 година, но до момента е била държана в тайна от обществеността. Причината - евентуалните спорове за собствеността на творбите, които биха могли да доведат до сериозни юридически усложнения.
Произведенията на изкуството са били "изкупени" през 30-те и 40-те години от баварския търговец на картини Хилдебранд Гурлит, чийто син Корнелиус ги е съхранявал в жилището си над половин век - в мрачни, пълни с отпадъци помещения, в собственоръчно сковани шкафове. Насред планините от развалени хранителни продукти, празни опаковки от сокове и трупани с години буркани следователите откриват невъобразимо количество гравюри и картини.
Корнелиус Гурлит привлича вниманието на органите на реда през септември 2010-та по време на проверка на пътниците във влак, пътуващ от Швейцария към Мюнхен. В рамките на проверката било установено, че Гурлит пренася огромна сума пари в брой. Митничарите продължават да го разследват, а през пролетта на 2011-та правят и обиск в жилището му. След няколкодневни усилия успяват да опразнят жилището му и да изнесат картините, без никаква съпротива от страна на собственика.
Картините, чиято стойност се изчислява на 1 милиард евро, се съхраняват междувременно на сигурно място в баварската митница край Мюнхен. Берлинската изкуствоведка Майке Хофман проучва в момента произхода на творбите и тяхната стойност. Предположенията й са, че най-малко 300 от откритите картини са сред смятаните за изгубени експонати на т.нар. "упадъчно изкуство". 200 от творбите се издирват официално.
Прокуратурата от своя страна разследва Корнелиус Гурлит по подозрения за укриване на данъци. По сведения на списание "Фокус" 80-годишният наследник бил продал в течение на времето някои от шедьоврите, като очевидно е преживявал с припечелените по този начин пари.
Сред намерените шедьоври има и една картина от Матис, принадлежала някога на еврейския колекционер Пол Розенберг, който при бягството си в Париж е трябвало да изостави колекцията си. Неговата внучка Ан Синклер, бивша съпруга на банкера Доминик Строс-Кан, от десетилетия се опитва да си върне отнетите от нацистите картини. До този момент Ан Синклер не е подозирала за съществуването на появилия се сега женски портрет от Матис.
Hildebrandt Gurlitt amassed more than 1,500 masterpieces and ordered them to be destroyed in 1945. His son was found on a train with 9,000 euros cash after selling off one of the collection in Switzerland
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар