Светлосенъчни гравюри върху дърво, датиращи от XVI век, са представени в музея „Албертина” във Виена. Над 220 творби, идващи от личната колекция на германския съвременен художник Георг Базелиц, както и фондовете на Албертина, са представени в изложбата. Прочетете повече за Базелиц тук и тук.
Целта на експозицията е да представи генезиса и художественото развитие на тази нова технология на печат, която допълва черната линия с няколко полутона. Прочетете повече за музея Албертина тук и тук.
Първите известни примери на тази сложна техника са дело на Лукас Кранах и Ханс Бюркмаир. Техниката привлича вниманието на художниците заради своите ефекти, които иначе са непостижими в печатните медии. Скоро тя е възприета и от двама художници от кръга на Дюрер – Балдунг Гриен и Нанс Вехтлин, заедно с майстори като Албрехт Алторфер.
Само няколко години след като новата техника била изобретена в Германия, тя достига и до Италия, където била усвоена от художника Уго да Капри. Въпреки, че той лъжливо твърди, че сам изобретил техниката, Уго да Капри несъмнено е ключова фигура в нейното по-нататъшно развитие. Неговите ученици – Антонио да Тренто и Николо Вичентино, развиват тези нововъведения и допълнително повлияват върху други гравюри, сред които Андрия Андриани, който поставя нови стандарти, като използва необичайно големи формати.
Друга изключителна фигура е художникът от Сиена – Бекафуми, който комбинира гравюри върху мед с цветни гравюри върху дърво.
Наред с Франция, техническият потенциал на светлосенъчната гравюра върху дърво навлиза и в Холандия, особено в сложните творби на Хендрик Голтциус – най-важния поддръжник на тази техника там.
Изложбата се фокусира особено върху красиви и редки отпечатъци, някои от които са запазени само в един екземпляр.
Експозицията ще продължи до 16 февруари 2014 г.
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Кристис пуска на търг Маймуната балон (Синя) на Джеф Куунс
Добавете коментар