През 2009 в София са проведени 14 публични аукциона (с чисто търговски характер). Предложени са 1699 произведения на изкуството, от тях са продадени 810.
Чукчето е ударило най-висока цена (hammer price) на 10 500 евро за картината „Натюрморт” от Давид Перец, продадена от „Сезони Форум” на 11 февруари в „Шератон” .
Най-евтината творба за годината е „Гларуси” на Борис Стефчев - 10 евро- изтъргувана от „Аполон и Меркурий”на 26 март 2009.
Една от четирите аукционни къщи - Ракурси се отказва от търговете през 2009
Процент успеваемост на търговете –
- Сезони Форум – продадени 63.25% от предлаганите творби.
- Виктория - продадени 52.5% от предлаганите творби.
- Ракурси - продадени 38% от предлаганите произведения на изкуството
- Аполон и Меркурий - продадени 36.5% от предлаганите произведения на изуството.
Макар и с известни трудности, повечето тръжни къщи в България оцеляха в годината, когато икономическата криза започна да се чувства по-осезаемо у нас. За разлика от търговията с недвижими имоти, дрехи и много други отрасли, изкуството запази и дори покачи своите стойности.
Как се развиха търговете в София през годината:
Първите търгове за годината правят Виктория (29 януари) и Сезони Форум (11 февруари). По това време кризата очевидно не е засегнала сериозно клиентите на двете тръжни къщи – Виктория реализира 46%, а Сезони Форум – 53%. Именно на 11 февруари Сезони Форум продава и най-скъпата картина за годината – Натюрморт на Давид Перец.
На 18 март обаче търг на Ракурси пада под 40-процентовата бариера. Аукционната къща реализира едва 38% продажби от обявените по каталог произведения.
Малко след тях – на 26 март Аполон и Меркурий „удрят дъното” – те продават едва 25.74% от обявените произведения.
Повечето търговци са притеснени. Ракурси се отказват да правят опити с търговете до края на 2009. През декември аукционната къща се престрашава и организира благотворителен аукцион в Министерство на културата (11 декември), но данните при тези събития не се взимат под внимание при анализа на пазара, защото те нямат чисто търговски характер.
През април и май положението изглежда почти еднакво и не особено надеждно – Виктория реализира 50% (на 9 април), Аполон и Меркурий – 47.7% (14 май) и Сезони Форум – 55% (26 май). Публиката е апатична, произведенията се търгуват за началната цена и за всички изглежда, че златните времена на инфарктни наддавания са безвъзвратно останали в миналото.
В средата на лятото и разгара на кризата Виктория почти въвежда термина „кризисен търг” – изнамира най-слабите произведения на наши класици и ги обявява на „цени до 100 лв”. На това наддаване са реализирани 98% от всички картини. Това обаче е и най-слабият търг от гледна точка на резултата – оборотът е едва 29 380 лв.
През есента обаче Виктория пада до 25.6%, а Аполон и Меркурий се изкачват до 42%. Сезони Форум става победител със 72% - голяма част от успеха на аукционната къща се дължи на факта, че в последния момент се появяват първите оригинали на Кристо, предлагани на търг у нас. Този факт събужда не само купувачите, но и традиционно заспали институции като Националната художествена галерия и Софийската градска художествена галерия, които заявяват, че искат да видят тези произведения на Кристо в своите колекции.
Ноември и декември, смятани за най-силни търговски месеци в годината, носят абсолютно различни резултати за трите аукционни къщи: Докато Сезони Форум реализира 75.5% от произведенията, Аполон и Меркурий - едва 30.3%, а Виктория остава по средата – 48.93%.
В този момент с гигантската разлика (45%) в статистическите резултати на различните играчи на пазара - между Сезони Форум и Аполон и Меркурий, аукционните къщи у нас поставят въпроса – дали проблемите им идват от кризата или от тях самите и начина, по който те организират своите наддавания.
Въпреки че в края на годината Аполон и Меркурий едва стигат 30.3% продажби, точно на това кризисно наддаване те успяват да пласират и най-скъпото си произеведние за годината – На Кея от Бенчо Обрешков, при което чукчето удря на 9 800 евро. С това ситуацията на пазара у нас в момента изглежда така, че криза не съществува, когато става дума за нещо качествено, освен при случаите с произведения, за които се иска много по-висока цена от нормалната.
Скандали
Принудени да оцеляват през 2009 някои търговци правят волни или неволни грешки.
Два скандала разклащат общественото пространство през 2009. На един от своите търгове наша аукционна къща предлага неразпознати от никого малки картини на Генко Генков. Две от тях обаче преди това са минали през някои други галерии като картини на Димитър Батоев. След като случаят се разнася в артсредите, аукционнната къща заявява, че всъщност това е „печатна грешка” – направена от „машинописката”. За съжаление това не е първата „печатна грешка” за тази аукционна къща.
През 2009 дъщерята на Генко Генков Евгения възроптава срещу грешките в свой сайт, в който започва да публикува репродукции от търговете с надпис: ТЕЗИ КАРТИНИ НЕ СА ОТ ГЕНКО ГЕНКОВ. Нито един търговец не пожелава съдебно спиране на сайта – под предлог „че не искат да се занимават с глупости”, доставчиците на изкуство у нас всъщност показват, че нямат интерес от разследване в тази посока. Голяма част от търговците просто решават повече да не предлагат произведения на Генко Генков на пазара.
Седмица преди края на годината в медийното пространство избухва още един начин за оцеляване – аукционна къща е разобличена от Министерство на културата, че предлага крадени картини на своя сайт. До голяма степен обаче тук вината е на държавата, която години наред не създаде регистър на издирваните произведения на изкуството. По този начин тя застраши всеки търговец и колекционер да попадне на открадното произведение. От материалите в медиите около този скандал става ясно, че Министерство на културата има достатъчно данни за издирвани произведения на изкуството, но кой знае защо, не ги оповестява публично. (По тази причина www.artprice.bg се нае да събере такъв регистър. Подобен каталог ще помгоне и на галериите, и на колекционерите, и на жертвите на грабежа – защото това е начин картините да бъдат намерени)
Двата скандала на 2009 бяха отразени в печтатните медии и Интернет. Съзнателно пропускаме имената на двете аукционни къщо, но те могат да бъдат намерени лесно в медиите.
Испански художник изненада столичани със стенопис на тема "Витоша"
Бой Джордж дебютира със свои произведения на изкуството
Скандалният банан на Маурицио Кателан ще бъде продаден в Sotheby’s. Оценката е 1 милион долара
Историята на Grand Palais в пет исторически изложби
Добавете коментар