Век след като скулптурите на Бранкузи предизвикаха скандал в Ню Йорк, отново неговото творчество е в епицентъра на събитията. Ябълката на раздора се оказа изложба в галерия „Пол Касмин” в Ню Йорк, на която са представени пет бронзови отливки от оригиналните гипсови калъпи на Константин Бранкузи, направени след смъртта му. Прочетете повече за Константин Бранкузи тук.
Бранкузи обаче, никога не е упоменавал в своето завещание, че се съгласява да бъдат правени отливки на неговите скулптури. Повечето от водещите изкуствоведи и критици се съгласяват, че това не само е в разрез с характера на творбите на Бранкузи, но и заплашва да подкопае пазара на произведенията му. Прочетете повече за произведенията на Бранкузи тук.
Въпреки това, някои от водещите частни колекционери, както и музейни колекции, притежават именно подобни вторични отливки на Бранкузи. Един от тях е Ашер Еделман, нюйоркски колекционер и дилър на изкуство, който продава подобно произведение на Бранкузи през 1980 г. Самият той споделя, че не съществува посмъртен тираж от скулптурите на Бранкузи, а това всъщност са реплики, каквито се намират и в галерия „Пол Касмин”.
Посмъртни произведения на Бранкузи има и в музея “Нортън Саймън”, в Пасадена. В каталога на изложбата също се споменава, че подобни произведения са били купувани от уважавани колекционери, като Нелсън Рокфелер, който притежава тираж от „Bird in Space”, отлято като мемориал, години след 1961 г., когато умира синът му – Майкъл. Оригиналът на „Bird in Space” се намира в музея „Пеги Гугенхайм”, във Венеция. Това е произведението, за което Пеги плаща най-много в годините преди Втората световна война, когато изкупува от художниците техните произведения на много ниски цени. След дълги уговорки тя е платила около $ 3,000.
Петте скулптури, включени в изложбата в Ню Йорк, са отлети законно, със съгласието на наследниците на Бранкузи. Те са отлети от намерени в ателиета на Бранкузи калъпи и са създадени в периода 1992 г. - 2010 г., в леярна, близо до Париж – същата, в която са отливани и посмъртни скулптури на Миро, Джакомети и Макс Ернст.
Споровете около наследството на Бранкузи започват скоро след неговата смърт през 1957 г. Скулпторът моли всичко намиращо се в неговото ателие да бъде оставено на френската държава, но посочва като законни наследници своите съседи в Париж, които се грижат за него, когато е възрастен. В момента техните племенници – канадци от румънски произход, са собственици на авторските права. Бранкузи никога не се е женил и е живял сам. От 70-те калъпа, оставени от Бранкузи, наследниците правят тиражи на 22. Според френските закони тиражът може да бъде в 3, 5 или 8 екземпляра.
Скулптурите в изложбата са машинно-полирани и са снабдени с модерни постаменти. Приживе Бранкузи сам е правил постаментите за своите произведения и ръчно е полирал всяко едно от тях.
Оригиналните скулптури на Бранкузи, които се появяват рядко на пазара на изкуството, могат да бъдат продадени на цени, започващи от $ 25 милиона. Въпреки, че изложбата в галерия „Пол Касмин” не е с цел продажба и отбелязва 100-годишнината от прочутото изложение „Armory Show”, г-н Касмин споделя, че вече има интерес към четири от петте скулптури на Бранкузи, като се надява скоро да започнат преговори за откупки. Цената им ще започне от $2,5 милиона.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар