Какво точно прави едно произведение на изкуството красиво? И как едно схващане може да се промени радикално, паралелно със света, в който живеем? Това са най-интригуващите въпроси, които изложбата „Непозната красота: Майстори на северния Ренесанс” ще постави пред своите посетители.
Експозицията е фокусирана върху колекцията на музея и ще предложи на посетителите нов поглед върху картини, рисунки и графики от известни артисти, като Ханс Холбайн - Младия, Албрехт Дюрер и Лукас Кранах - Стария. Повече за Дюрер може да прочетете тук.
Изложбата разглежда забележителните промени в начините, по които тези произведения са били възприемани от своите съвременници в близкото минало, както и начина, по който ние самите гледаме на тях днес. Повече за Ханс Холбайн – Младия може да прочетете тук.
Благодарение на взетите повече от 30 заема на картини от музеи във Великобритания, посетителите ще могат да се насладят на тази изключително интересна тема. Сред едни от най-известните творби, които ще бъдат включени в изложбата, са рисунката на Матиас Грюневалд - „Възрастна жена със сключени ръце” (взета от Музея „Ashmolean” в Оксфорд), прочутата миниатюра на Холбайн „Ан от Клийвс” (взета от Музея „Виктория и Албърт”), „Портрет на млад мъж с броеница” от Ханс, както и колекция от рисунки и графики от Холбайн, Дюрер и Алдорфер (взети от Британския музей).
Северният Ренесанс е част от културното и художествено пробуждане, което се разпростира в цяла Северна Европа през XV и XVI век. Германски художници, като Дюрер, се радвали на международна репутация, а славата им достигала до всички части на Европа. Известни хуманитаристи, като Еразъм Ротердамски, покровител на Ханс Холбайн - Младия, изиграли водеща роля в съживяването на изучаването на класически текстове в служба на християнството.
През XVI век произведенията на Холбайн, Дюрер и Лукас Кранах се ценели високо за качествата, които имали, както и за изобретателността, която била вложена в тях. Въпреки това, през XIX и в началото на ХХ век на произведенията от епохата на немския Ренесанс започва да се гледа със смесени чувства. Някои от зрителите се възхищавали от техническото майсторство на художниците и от въплъщението на немската национална идентичност, докато други възприемали тези произведения като прекомерни или дори грозни, особено като ги сравнявали с творбите на художниците от италианския Ренесанс.
След Първата и Втората световни войни това разбиране, заедно с промяната в нагласите от страна на Великобритания към немската нация, оказва пряко въздействие върху сформирането на колекцията на галерията, както и върху всички национални колекции във Великобритания.
Това категорично се доказва през 1856 г., когато членовете на Управителния съвет на Националната галерия продават „Колекция Крюгер” – единствения случай в историята на галерията, в който с нареждане на Парламента се продава част от колекцията. Тази група от 64 картини от ранния Вестфалски период (XV в. - началото на XVI в.), е придобита за Галерията през 1854 г. от министъра на финансите по онова време – Уилям Гладстон. Въпреки това, само три години по-късно, 37 творби са продадени, тъй като не се вписвали в "сегашното състояние на Галерията". В изложбата ще бъдат включени също и архивни документи на Националната галерия, които илюстрират този период от нейната история. Повече за „Колекция Крюгер” прочетете тук.
Изложбата ще бъде открита на 19 февруари и ще продължи до 11 май 2014 г., като входът за нея варира между £3,50 и £ 8,00.
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Кристис пуска на търг Маймуната балон (Синя) на Джеф Куунс
Добавете коментар