„Стенопис” – маслена картина, която един от най-значимите художници от втората половина на ХХ век – Джаксън Полак създава, е представена за първи път, след като бе внимателно реставрирана. Сега тя е почистена, има по-ярки цветове и още по-извисено присъствие, отколкото е имала преди. Прочетете повече за произведенията на Полак тук.
Шедьовърът, създаден с маслени бои върху платно, е с размери от над 2,4 м. височина и близо 6 м. дължина. Обстойната му реставрация е била пазена в тайна от музея „Джон Пол Гети” в Лос Анжелис в продължение на повече от една година.
Творбата е създадена през 1943 г. за заможния колекционер и любовница на Джаксън Полак – Пеги Гугенхайм. Шедьовърът представлява ключов момент в кариерата на Полак. Тогава авторът започва да заменя символичните форми с похватите на абстрактния експресионизъм и „дрипинг” техниката, която отличава неговата кариера и трансформира сцената на изкуството.
„Тази картина е културна промяна, която предефинира изкуството на ХХ век”, споделя известният изкуствовед Джим Куно, председател и главен изпълнителен директор на тръст „Джон Пол Гети”. Произведението ще бъде изложено до 1 юни в музея в Лос Анджелис.
Първото нещо, което посетителите в музея забелязват, са далеч по-ярките цветове от тези, които произведението е имало, докато е било изложено в продължение на десетилетия в музея на университета на Айова.
Реставраторите премахват лака, положен през реставрацията от 1973 г. Въпреки, че тя спасява картината, постепенно цветовете са избледнели. Също така, реставраторите разбулват и някои митове около картината. Един е от тях е, че тя е била създадена „на един дъх” в период от 24 часа. Всъщност, реставраторите откриват наслагвания и различни слоеве върху платното, които са трябвало да съхнат в продължение на дълго време. Въпреки, че няма доказателства, платното да е поставяно на земята, реставраторите откриват употреба на бояджийска боя.
Произведението, в което са видими животински елементи, е било описано от самия Полак като представяне на паническо бягство на животни от американския Запад.
Другият мит, който реставраторите опровергават, е че произведението е било срязано, за да може да се побере в апартамента на Пеги Гугенхайм в Ню Йорк. Всъщност то е било подгънато от двете страни, но никога не е било рязано. Прочетете повече за музея „Пеги Гугенхайм” във Венеция тук.
След музея „Гети”, произведението ще бъде изложено в „Sioux City Art Center” в Айова, в продължение на няколко месеца. В момента се обмисля, дали шедьовърът на Полак да не бъде представен и да други места по света, преди да се завърне в Айова, където е построен нов музей, в който да бъде изложен.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар