WhatDesignCanDo /Какво може да направи дизайна?/ е международно събитие, което изследва силата на дизайна като съставка за социално обновление. В основата на събитието са серия от събития и двудневна конференция в центъра на Амстердам, Холандия, които ще се състоят на 8 и 9 май 2014 г. Тази година говорителите включват: Паола Антонели, куратор за архитектура и дизайн на МоМА, холандския министър на образованието Джет Бусемакер, Майкъл Бейрут, един от създателите на легендарното студио Пентаграм, модния дизайнер Пол Смит и други.
WhatDesignCanDo е сформиран през 2011 г. от група дизайнери от различни области, с цел отделяне на това, което е ценно, от това, което е безполезно в съвременния дизайн. Чрез представяне на най-добрите практики и визия, повдигайки дискусии и улесняване на сътрудничеството между отраслите, WhatDesignCanDo се стреми да повиши осведомеността на обществеността за потенциала на творчеството. В същото време WhatDesignCanDo призовава дизайнерите да поемат отговорност и да помислят как тяхната работа може да се отрази на по-голямата част от обществото.
WhatDesignCanDo е платформа за дизайнери от всички дисциплини, която цели да се разкрие социалния потенциал на тяхната професия и да се дискутират алтернативни стратегии за бъдещето. Както професията на дизайнер се е разрастнала неимоверно много през последните години, така се е увеличила и ролята на дизайнерите в социалното, икономическото и устойчиво развитие. Като резултат от това, дизайнът може да се прояви като лек за всеки голям проблем, пред който се изправяме днес. От друга страна имаме дизайн, който е направил самоцел естетичността без материя. И двете крайности отразяват самото понятие за дизайн.
Организаторите обявиха тазгодишната програма, групирана в четири теми. Участниците ще дискутират ролята на дизайна в сферата на обучението, природата, икономиката и историите:
WDCD за обучението. По-добри учители ли са дизайнерите?
Ако приемем, че нашето оцеляване и благополучие разчита все повече на иновации и на творческа икономика, тогава трябва да направим нещо за това, как образоваме хората. Стимулирането на креативността би трябвало да играе много по-голяма роля в учебния процес отколкото в момента. Образованието днес все още се фокусира главно върху когнитивното развитие, въпреки че човешките възможности в тази сфера варират значително. Креативността е във всеки и стимулирането и е начин за достигане и освобождаване на толкова много потенциал.
Дизайнери и креативни мислители по света допринасят значително за развитието, промяната и усъвършенстването на учебния процес. Работейки от гледната точка на техните дисциплини, те помагат на хората да учат по-ефективно и с повече наслада.
WDCD за природата.
Няма по-добър дизайнер от природата. Рядко или изобщо никога, нещо може да я надмине по ефективност, ефикасност и изящество. Повече от всякога, хората недвусмислено вземат за образец природата за техните действия. Ново поколение дизайнери прави крачка напред и използва процеси от областта на природните науки и биотехнологии, за да проектира нова природа и форми на живот.
Тези дизайнери търсят как можем да приложим нови технологии като синтетичната биология, за да намерим иновативни и устойчиви решения за всички видове проблеми в обществото. Синтетичната биология е модификацията на съществуващи естествени форми на живот, с цел създаване на нови изкуствени форми на живот. За дизайнерите, това е очарователно поле, което може да даде нови възможности за професията.
WDCN за икономиката. Могат ли дизайнерите да разрешат проблема с кризата?
Поради икономическата криза, въпросът с какво дизайна може да допринесе за икономическата стабилност е повече от уместен. Много финансови и икономически структури са толкова сложни, че в действителност вече никой не може да ги овладее. Визуализирането на тези структури може да изясни много неща.
Междувременно, творческата индустрия, която е класирана като един от водещите сектори в холандската икономическа политика, играе важна роля в икономическия преход от свръх консуматорство към по-устойчиво общество, в което пестеливото използване на природните ресурси и инструменти е от съществено значение. Всички приемат, че нещата трябва да се променят, но как точно все още е въпрос на дебат. Дизайнерите използват възможността да разгърнат свои собствени проекти и да открият концепции за клиентите.
В програмата участва холандският министър на образованието, културата и науката – Джет Бусемакер.
WDCD за историите. Могат ли да бъдат сътворени истории?
В нашата „редакционна възраст“, хората все по-често се оставят да бъдат водени от истории, чрез които те могат да се идентифицират и да оформят живота си. Все по-често, една добре разказана история е това, което движи маркетинга и рекламата. Брандингът постепенно става въпрос на разказване на история.
Ние търсим вдъхновение, въображние, искреност, индивидуалност. Това обяснява наскорошната преоценка на традицията, например. Историите придават смисъл и създават разбиране и връзка. Журналистиката, дизайнерските дисциплини и рекламата придобиват нови роли в тази променяща се медийна среда. WDCD иска да изследва ролята на дизайна в този контекст.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар