Считан за един от най-значимите художници на сцената на съвременното изкуство Даниел Бюрен ( р. 1938 ) е автор на доста голям обем от произведения и теоретични концепции. Неговият най-емблематичен принос за съвременното изкуство е разбирането и използването на концепцията за пространство. След като учи закратко живопис в École des Métiers d’Art, в началото на 60-те Даниел Бюрен започва да поставя под въпрос границите на живопистта. Той използва артистичен език, който е все по-лаконичен, докато през 1967 г. започва да използва 8,7 см широки вертикални линии – дефинирани от самия него като визуален инструмент и превърнали се в емблематични за творчеството му.
Бюрен развива творчеството си с изключителна строгост и последователност, което може да се разглежда като оригинален подход към контекста, в който се появяват творбите. Понякога класифициран като абстрактен минималист, френският художник интегрира визуалната плоскост с архитектурното пространство, често работи върху исторически забележитлности, като " L'arc Rouge " /Червеният мост, проект направен за Гугенхайм, Билбао/.
Изложбата „Като детска игра” в Музея за съвременно изкуство, Страсбург (МАМCS) от 14 юни 2014 г. до януари 2015 г., представя две нови творби, създадени от Даниел Бюрен специално за музея. Те са инсталирани върху 1500 м2 остъклена фасада и в 600 м2 временна изложбена площ. Проектът се състои от две части, които взаимно се допълват една друга и дават на посетителите шанса да преоткрият архитектурното пространство и временните изложбени зали на музея.
На стъкления навес и големите прозорци, опасващи „кораба” на музея, Бюрен създава своята инсталация, която подчертава архитектурата. Предложението на художника още повече увеличава тази огромна площ, което той постига чрез работата си със светлина и хроматични цветове, с употребата на цветна плака, директно прикрепена върху навеса. Крайният резултат наподобява „витражи”, създаващи поразителен ефект, който радикално променя нашето виждане за фасадата на музея, погледната отвън, както и нашето възприятие за вътрешното пространство.
В изложбеното пространство, което е напълно опразнено за изложбата, е построен архитектурен пейзаж въз основа на обичаен план от три квадрата със стотици оцветени дървени компоненти, сред които посетителите могат да се разхождат. Геометрично оформените модули (паралелепипеди, цилиндри, кубчета, пирами и арки) са симетрично аранжирани в залата, като гигантска конструкторна игра. Компонентите, инсталирани в първата половината на помещението, са в бяло, докато другите си играят с цветовете. Променливите 8,7 сантиметрови линии, емблематични за работата на художника, са видими от вътрешната страна на модулите с дъговидна форма. Стаята е разделена надлъжно от пешеходна пътека, белязана от тръбовидни структури с височина над 6 метра, модулите напомнят за гигантски телескоп.
С тази двойна изложба Даниел Бюрен реализира специфични за мястото инсталации, които комбинират разбирането за това какво е концепцията за „място” при съставянето на скулптурно предложение.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар