Музеят „Гугенхайм” в Ню Йорк представя любопитна изложба, посветена на творчеството на великия художник – Василий Кандински (р. 1866 г., Москва – 1944г., Ньой-сюр-Сен, Франция). Наричан от мнозина „бащата на абстракцията” и считан за един от най-влиятелните художници на ХХ век, неговото име се свързва предимно с абстракцията и теорията за цветовете. Сега обаче, Гугенхайм си е поставил за задача да представи пред света не толкова познатия Кандински, изследвайки неговото творчество, преди да се отдаде на абстракцията. Прочетете повече за биографията на Кандински тук.
Историята на Фондация Соломон Гугенхайм всъщност се преплита с творчеството на Василий Кандински, отколкото с който и да е било художник на ХХ век. През 1929 г. Хила Рибей, художник, изкуствовед и първи директор на музея, окуражава Соломон Гугенхайм да започне да колекционира творби на Кандински. Само година по-късно те се срещат лично, докато Кандински преподава в Баухаус, Десау (Германия). Това запознанство довежда до закупуването на над 150 картини за фондовете на музея.
Три десетилетия преди тази съдбоносна среща в Десау, Кандински е в началото на своята кариера. През 1895 г. той изоставя юридическата професия, за да стане арт директор на графичното студио „Кушнерев” в Москва. Една година по-късно, той заминава за Мюнхен, където става част от движението „Синия конник”.
В Мюнхен Кандински бързо осъзнава своя талант за работа с трите класически графични техники – офорт, гравюра на дърво, и литография. Така той бързо се развива като художник и теоретик. Спомените за Русия, като ярко украсените мебели и оброчните икони, които той е наблюдавал в домовете на селяните, съчетани с романтичен историзъм, лирика, фолклор, фантазия и чиста фантазия, формират неговото ранно творчество.
От 1904 г. Кандински предприема множество пътувания, заедно със своя приятел – германския художник Габриел Мюнтер. Заедно посещават Венеция, Париж, Амстердам, Тунис и Русия, преди Кандински да се установи отново в Мюнхен през 1908 г. При завръщането си той пренася своите графики върху пейзажна живопис. Тези картини са различават драстично от по-ранните му занимания с нео-импресионизма.
От 1913 г. той вече редуцира разпознаваемите и повтарящи се мотиви, сред които ездачи на коне, хълмове, кули, и дървета, до широки области от светли, сияйни цветове, които са присъщи на експресивните и сугестивни качества на линията и цвета. Тези контури и ритмични калиграфски форми разкриват следи от образите, които представят. Кандински най-накрая успява да предизвика това, което той нарича „скритата сила на палитрата” и да се отдалечи от изобразителното начало, поемайки по пътя на абстракцията.
Изложбата ще продължи до пролетта на 2015 г.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар